måndag 1 februari 2010

Macaroons

Den populära Macaroons kakan ja......... I några månader nu har jag kikat runt på bloggar och sett denna konstiga kaka, med dennes konstiga recept. Ju mer jag sett dom destu mer sugen har jag blivit att testa.
Såg att hello suger hade översatt ett mycket lättare recept... men än var inte tiden mogen...
Men så igår... hade jag kikat så många ggr inne hos kalasgott , att jag då bestämde mig för att testa.. skam den som ger sig liksom...
Helt förberedd på att jag skulle misslyckas första gången tog jag tag i det hela.
Lila skulle dom bli också. Men dom blev riktigt ljuuuuuus lila.. eller man ser att den skimrar lite i lila om man har bra fantasi *skratt* Sen kunde jag juh inte låta bli att använda mig av cupcakes fluffen jag använde igår, den med päron :) Kan säga att det var INTE många kvar när jag skulle ta kort för en stund sen. Tror jag räknade till fem stycken *hihi* Och då var dom ljusa enda EN sats :)
Dom mörk rosa till vänster på bilden har en Xantechoklad fluff :) och till sist dom mörk rosa till höger har en blåbärsmousse, som till synes sattes i precis innan fotograferingen ;)

Trodde faktiskt att detta skulle vara krångligare.. vet inte om det har med receptet att göra, men visst kändes det lite bökigt första gången, var väl för att man var så rädd att misslyckas ;) och att det var olika moment. Men det gick bra och andra satsen var klart mycket enklare att göra :)

Tycker ni ska prova, för dom är riktigt goda, speciellt när man kan variera fluffen mellan kakorna :) och framförallt färgerna :)


Macaroons (40-50st)
150 g fint fint malen mandel
150 g florsocker
120 g äggvitor, uppdelat i två skålar
35 g socker
150 g socker till sockerlag
50 g vatten till sockerlag
Karamellfärg

Gör så här:
Blanda mandeln och sikta florsocker i en bunke. Vispa ihop 60 g äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 g socker under vispningen. Blanda socker och vatten till sockerlagen , låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godis termometer. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras rätt snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen.
Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15min. Rör i 60 g äggvita i mandel och florsockerblandningen. Tillsätt nu valfri färg eller ingen färg alls i mandelblandningen.
Vänd i den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott.
Var försiktig så du inte mixar för mycket , smeten ska vara trögflytande . Fyll en spritspåse
och spritsa ut små rundlar på bakplåtspapperklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Grädda macaroonerna i mitten av ugnen i 160 grader i 8-10min



Fyllning 1:
150 g mörkchoklad
150 g ljus choklad
5 dl grädde
Xanté (päron konjak)


Fyllning 2:
Päron fluff Recept


Fyllning 3:
Blåbärs Mousse:
5 dl blåbärs sylt
5-8 gelatin blad
3 dl grädde


Sila blåbärs sylten så det bara blir en tunn saft sörja, lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp blåbärs saften och krama ur gelatinbladen innan du lägger ner dom i kastrullen, gelatin bladen smälter. Vispa grädden och häll sen i blåbärs sörjan... Lägg i kylskåp. Stelnar det inte, lägg i några gelatin blad till som du smälter innan. (gjorde detta av det jag hade hemma så det är inget fullständigt recept utan tagit lite här å lite där och testat mig fram)



ja så det var dagens jobb det :)


"Tillägg dagen efter: Dom var MYCKET godare idag så här dagen efter, fyllningen med päronkonjak (xante) ska nog stå i kylskåp tills följande dag, det starka i fyllningen hade försvunnit och kakorna smakade ljuvligt"

4 kommentarer:

  1. Åh, vilka underbara!
    Helt otroligt fina! :)

    SvaraRadera
  2. Lilla gumman vilken stjärna du är, en dag ska jag komma till dig och fika, vet att jag sagt det förr.
    Men om jag så ska gå så dyker jag upp, var så säker :)
    Världens bästa blomma :)

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Dem ser så sagolika ut. Jag vill också ha. Men jag vågar inte riktigt prova än. :)

    SvaraRadera