lördag 20 februari 2010

Alla hjärtans dag cupcakés

Dom var så himla fina dessa formar som jag köpte på Åhlens, väldigt nöjd :)
Här kommer då två så lika men ändå så olika cupcakés som jag gjorde till barnen som alla hjärtans dag present. Dom påstod att dom var riktigt goda :)


En helt vanlig choklad muffins (kakao) sen vitchokladfluff
Vitchoklad fluff
2-5dl grädde
150-250 g vitchoklad
2-4 msk philadelfia ost
Som vanligt är mängden lite efter smak, jag duttar lite här å lite där av lite varje så något exakt recept har jag juh aldrig. Typiskt mig? JAPP! *hehe*
Prova er fram, det blir bäst.
Värm upp grädden(får ej koka) ta bort kastrullen från plattan och lägg i vitchoklad och rör om tills allt smält. Häll upp i en plastbunke och ställ in i kylskåp över natten (kan gå minst fyra timmar om du har bråttom, har jag hört) tillför några klickar philadelifia ost och sen vispa upp till en fluffig smet.
Här hade jag färgat fluffen rosa och sen hade jag innan klickat i lite vitchokladfluff i mitten av muffinsen :)
Sen dekorerat med sugerpaste prästkrage :)


Här är det åxå samma choklad muffins och sen vitchoklad fluff




Eftersom jag har en burk kvar av lemon curd satte jag det i mitten av muffinsen, blev det gott? SMARRIGT!!!.. det syrliga blev kanon till det söta :)
Dekorerat med jordgubbsströssel och ett stort hjärta gjord av gelé hallon och spritsad choklad.
Jag värmde upp en hög med gelé hallon i en rostfri skål över kokande vatten(alltså vatten bad) sen tog jag en sked och formade hjärtan på ett bakplåtspapper och lät stelna kallt över natten. Smälte sen choklad och spritsade runt en kant. KLART!



13 kommentarer:

  1. Ohh! Ser och låter jättegott! Lemon curd är ju såååå gott..

    SvaraRadera
  2. det mycket söt din cupcakes !! det fin fyllning också inne wow :d

    SvaraRadera
  3. Carina ja visst är det ;) Kan juh verkligen rekommendera det i tårtor som en brytning mot det söta :)

    Sana.. Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Mmm, de ser jättesmarriga ut! Och vad fint du har spritsat dem!! Får man fråga vilken sorts tyll du har använt? =)

    SvaraRadera
  5. Hanna...Tack! hm.. tyllen e köpt på en marknad här i byn.Ska se om jag hittar någon liknande över nätet så ska jag tipsa va den heter eller vilken nr den är iafl ;)

    SvaraRadera
  6. Skoj att du tagit bilder när cupcakesen är "öppnade" också, de här ser verkligen jättegoda ut! ! :-)

    SvaraRadera
  7. Ahhhhh.... DREGEL!!!!
    Underbara Stina, vilka bakverk du gör! :D

    SvaraRadera
  8. Tove.. jag var juh bara tvungen att klyva dom
    *s* visa hur goda dom var om inte annat *hehe*

    Lina.. tack! ;)

    SvaraRadera
  9. Ser ju riktigt gott ut, som vanligt :D
    En snabb fråga: vet du var man kan köpa (på nätet eller i butik) en sådan sprits (eller vad det nu är - har inte stor kolla på sånt) som du använder till dina cupcakes? Jag har en liten vanlig pås-sprits hemma, men den ger ju inte lika fina, stora virvlar :)
    Tänkte att jag kunde fråga dig - du brukar nog ha koll på sådant ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Iris.. tusen tack! Och jättekul att du kikar in här.

    Jag köpte min tyll på marknaden här i byn är en såkallad bageri tyll. men har för mig att jag sett dom här cupcake tyllarna på både tårtdecor och kakburken.
    Om du kikar ner på min sida i högerspalten så hittar du några länkar till olika webshoppar, där du säkert kan hitta sådana tyllar :)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  11. Åh vad gott det ser ut, jag blir riktigt sugen!

    SvaraRadera
  12. Helena.. Tack! Vad glad jag blir av alla snälla kommentarer :)
    Barnen tyckte dom var jättegoda och lemon curd innuti var verkligen ett stort plus :) så det kommer att göras många gånger om :)

    SvaraRadera