fredag 5 februari 2010

Runebergstårta

I dag blev jag påmind om denna delikata bakelse... tänk.. till sommaren har jag bott i Sverige i 10år. Hade totalt glömt bort runebergstårtan *stön*
I Finland firar man Runebergsdagen 5/2 varje år, påstos att Runeberg åt en sån här bakelse varje dag och att hans fru var den som uppfann receptet, nu finns juh knappast det exakta receptet och alla gör vi väl på olika sätt men så nära man kan komma iafl..


Så IDAG........ ska jag damma av gamla recept... och göra runebergstårta (det är som bakelser)
jobbigast av allt som jag hade velat ha är såna där runda små formar med raka kanter... meeeen det får bli muffins formar tyvärr för jag har juh ännu inte beställt dom underbara formbara formarna *hm*

Nåja... till kvällen kommer bild och recept upp på dom underbart goda skapelserna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar