onsdag 10 februari 2010

Grova kalljästa frallor


Rörde ihop till ett par grova frallor igår kväll. Sen in i kylskåpet på jäsning och sen in i ugnen i dag på morgonen. Gott till frukost. Dom såg väl inte så där smarriga ut som frallor ska göra men dom var klart underbart goda varma :) grund receptet hittade jag på matklubben.
Grova kalljästa frallor
½ paket jäst
2½ dl kallt vatten
1 msk olja
1 tsk salt
1 dl havregryn (fiber tog jag)
1 dl vetekli
5 dl vetemjöl
Flingsalt
Gör så här
Lös upp jästen i det kalla vatten, rör ner olja, salt, havregryn, vetekli och rör ihop allt till en massa.
Blanda i vetemjölet. Baka ut till höga bollar och sätt dom på en bakplåt med bakplåtspapper på. Lägg över plastfolie och sen en handduk och ställ i kylskåp över natten.
På morgonen: Sätt ugnen på 250 grader. Ställ en plåt längst ner, där du kastar in några isbitar när ugnen är varm om du vill ha hårdare yta på frallorna.
Pensla frallorna med vatten och strö på flingsalt.
Ställ in plåten med frallorna i mitten av ugnen, grädda i ca 10-15min.
Ät dom varma :)
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. hur många frallor blev det? :)

    SvaraRadera
  2. Hm.. det var längesen jag gjorde dessa nu, men tror jag fick en plåt men exakt hur många det var kommer jag inte ihåg ;)

    SvaraRadera