söndag 7 februari 2010

Svamp och skinkmuffins

I muffins boken jag köpte igår hittade jag en massa matiga muffins. Som vanligt kan jag juh inte hålla ett recept utan jag börjar byta ingredienser, fylla på och ta bort och ha mig.

Så dom blev juh inte exakta dessa heller. Men ack så goda :) MUMS!


Svamp och kalkonmuffins
1 liten burk ananas (låt rinna av bra)227g
1 gul lök
1 röd paprika
100g champinjoner
150 g rökt kalkon pålägg
4 dl siktad dinkel mjöl
1 msk aromat
1 nypa fling chili salt
1 nypa malen svartpeppar
2½ tsk bapulver
½ tsk bikarbonat
1 ägg
4 msk matolja
1 tsk senap
150 g turkis yoghurt ( jag satte ca. 1,5 dl )
50 g cremé fraish (3 msk satte jag)

Gör så här:
Fin hacka lök, paprika, champinjoner och den rökta kalkonen. Blanda ihop mjölet, kryddorna och bakpulvret i en annan bunke. Häll sedan ner det försiktigt i grönsakerna och köttet.
Sen blanda ihop matolja senap yoghurt och creme fraish i bunken och rör ihop allt tillsammans till en degig massa.
Använd en sked och lägg det i muffins formar. (sätt gärna ner pappersformar i en muffinsform för att få mer stöd)
Grädda i 180 grader i ca 20-25min.

1 kommentar:

  1. Millah.. tack för tipset... kikade in och deltog för någon tid sedan ;) ska kika in igen! :)

    Kram Stina

    SvaraRadera