fredag 12 februari 2010

Surdegs bröd med honung och flingsalt

Så här ser dom då ut. Mina långtida surdegsbröden som blev stora och jättefina. Ser dock lite för mörka ut på bilden men i verkligheten har dom en underbart perfekt färg. Utseende mässigt innuti blev dom perfekta, och vi ska juh bara inte prata om smaken.. åhhh himmel så gott :)
Kan juh berätta att jag är mer nöjd än vad jag trodde att jag skulle vara när proceduren tog sitt slut :)


Rågsurdegen som jag har använt mig av hittar ni här.
Resten av receptet har jag tagit grunden ifrån boken "surdegsbröd" men eftersom jag aldrig tydligen kan hålla mig till ett recept, utan slänger i och tar bort och har mig så skriver jag nu ner receptet här och kallar det varken till bokens recept namn eller mit utan det blir bara surdegsbröd med honung och flingsalt :) är ni dock sugen på att göra grundreceptet och har den boken eller ska köpa den boken så står det på sidan 60 och brödet heter Honungsbröd.
Jag har dock inte använt mig av samma rågsursdeg.
(har heller inte använt mig av tiderna och sättet som i receptet, men glömde att skriva upp min procedur så jag går efter boken där)
Surdegsbröd med honung och flingsalt
Dag 1 , kväll
100 g (1 dl) rågsurdegsgrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
50 g (1dl) rågmjöl
Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22-24 grader.
Dag 2, morgon
Surdegen från gårdagen
60 g (2 msk) honung
325 g (3½ dl) vatten
500 g (8½ dl) vetemjöl special
300 g (5 dl) rågsikt
20 g (1 msk) salt
Blanda allt utom salt och kör 4 minuter i degblandare på mellanfart. Tillsätt salt och kör ytterligare 2 minuter. Täck bunken och låt jäsa tills degen uppnått dubbel storlek, det kan ta mellan 3-5h.
Strö ordentligt med rågmjöl på ett bakbord, stjälp upp degen och dela den i tre bitar. Platta ut degbitarna en aning och vik kanterna in mot mitten några gånger. Lägg dem i mjölade jäskorgar med skarven nedåt. Lägg över en handduk och låt jäsa cirka 1½ timme.
Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Placera en plåt eller baksten i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedersta hyllan.
Vänd upp bröden på ett bakplåtspapper och sätt in dem i ugnen. Lägg några isbitar på den nedersta plåten och sänk genast temperaturen till 250 grader. Efter 15minuter sänker du till 200 grader och vädrar ut ångan genom att öppna och stänga luckan. När bröden stått inne totalt 30-35 minuter är de klara (innertemperaturen 96 grader). Ta ut bröden och låt svalna på ett galler.
Följde inte alls mycket av detta recept och denna beskrivning, men det är alltid bra att ha en grund. Har man en grund är allt mycket enklare att leka på sina egna sätt. Bara man då också kommer ihåg att skriva ner sina moment ;)

8 kommentarer:

  1. Gott!

    Har aldrig bakat surdegsbröd själv men det ska ju vara himla gott. Får prova nån gång.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin.. ja surdegsbröd är faktiskt jättegott :) värt att testas :)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Surdegsbröd är så gott, har en deg i kylen som jag nog får hitta på något med i helgen!

    SvaraRadera
  4. Martina.. kul att du ville vara med i tävlingen ;)
    Ja surdegsbröd e juh så gott. Tänk vad man underskattar det ibland :/.. Har en deg i kylskåpet jag åxå. Och några stycken nere i frysen. Står juh sig i frys runt året :) Ska bara göra en vetesurdeg åxå så har jag båda två :)
    Har en vän som gör av björksav och det är verkligen något som jag ska testa :)

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig blogg du har! Tack för kommentaren hos mig :D Kul att höra!

    Jag har aldrig provat mmf, men länge velat! Så det ska jag göra inom en snar framtid ;) Blir spännande att prova arbeta med och jämföra smak och sånt!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Kul att du kikade in Tina.. glöm inte att vara med och tävla ;)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Åh vad gott med surdegsbröd med honung och havssalt! Det skulle jag vilja ha mig en rykande färsk skiva av. Med smör på...

    SvaraRadera
  8. Helena... ja den är en stoooor favorit :)

    SvaraRadera