onsdag 10 februari 2010

Misslyckats..........


I dag skulle jag göra Macaroons igen, hade massa hallon gelé fyllning sedan igår som jag tänkte använda mig av. Fick värma upp den igen för att sen kyla av den för att få rätt konsistens till att sätta mellan macaroonsen, bevakade burken väl i kylskåpet... ÄNDÅ hann den bli för seg att det var jättesvårt att få den jämt över macaroonen utan att ta sönder den. Så dom blev juh inte fina. Man ACK så goda!!!
Nåja.. första satsen macarooner i rosa pastell färg gick in i ugnen.. och vad händer... ytan blir JÄTTEFIN... men sen... underdelen rinner ut som en stor ring runt kakan :( VARFÖR???
Trodde först det var för att sockerlagen möjligen kunde ha varit för kall, har juh ingen mätare så jag får använda köttmätaren och sen gissa mig till en ungefärlig temperatur. Och det gick juh bra sist och jag gjorde likadant idag..
Nå hela första satsen blev misslyckade, syns på dom rosa på bilden, undersidorna flöt ut.
Nå andra satsen gjordes i blått. Första två plåtarna händer typ samma sak med. Ändå hade jag nu låtit sockerlagen koka lite längre och den stelnade rätt snabbt när jag hällde ner den i burken. Så andra satsens sockerlag var nog mer rätt temp på.
Nå dom fick bara vara i ugnen i 5-6min för att dom inte skulle börja flyta ut dom åxå. Och det funkade fint. Men dom blev juh mer platta. Inte så där fina som dom blev förra gången och första gången alltså jag gjorde macarooner. :(
Jag följde receptet lika pricksäkert som när jag gjorde dom sist. Vad sjutton gick fel idag?
Någon som känner igen detta?
Nå dom blåa fick fyllningen med choklad och päronkonjak som jag hade kvar i frysen. Sen hittade jag en choklad ganache fyllning också som jag använde mig av. Vet inte riktigt hur den var smaksatt men god var den. Tror den är mer vanlig chokladig :)
Däremot dom rosa med hallongelé godiset i blev juh riktigt riktigt gott.. synd på konsistensen bara :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar