fredag 1 januari 2010

Nyårsafton

Måste juh bara lägga in gårkvällens rätter, även om jag bara skulle ha detta som en gottis blogg och ingen mat, men vad gör nu det. Är juh nyår bara en gång om året :)

45min innan gubben skulle komma hem från jobbet igår kväll fick jag ett infall. Vi skulle inte göra någon vidare middag eftersom det var så sent på kvällen. Han jobbade nämligen eftermiddag. Vi skulle bara äta lite hummer och smutta på lite champagne.
Nej men då får jag väl ett infall och gör en tre rätters middag på 45min, plus att jag kastar bort allt som ligger och skräpar på finbordet i V.rummet och sen dukar upp för middag. Ja och sen snyggar till mig själv mitt upp i alltihopa. Hur köket såg ut efter att jag var klar med all mat ska vi bara inte diskutera*S*
Nåväl..... Slängde ihop en toast som förrätt. Krabbmix och lite creme fraish och en jäkla massa olika kryddor kan göra susen :) Lite grönt och annat gott och lite riktiga räkor så kan man få till en riktig smarrig rätt *S* Det blev jättegott. Och till det serverades det en vanilj konjaks aktig sak som jag inte minns namnet på. Passade perfekt och var supergott till :)

Huvudrätten som jag totalt glömde fota blev gratinerad hummer, var dock inte en WOW upplevelse men gick väl hyftsat att äta ändå. Men blir nog inte hummer igen på något nyår..
Till detta serverades det champagne...

Desserten ja........ varför gör man en grej som ska stå i kylskåp och stelna i fyra timmar när man bara har 45min på sig... ehh mindre än det till och med*S*
Nåja.. tur man har frys ;)
Hällde upp lite grädde i en kastrull och lite vaniljsocker och vaniljessens... kokade upp det och slängde sen ner lite gelatin blad.......... hällde upp på glas och sen i frysen.
Sen tog jag fram röda vinbär, hallon och björnbär... tinade och värmde upp dom i micron lite och sen tog jag fram lite finsocker, hällde lite lime saft över sockret och sen ner med sockret i bären och blanda om.
Precis innan jag serverade desserten hällde jag på lite bär över vaniljpannacottan och sen hällde jag på lite vitchoklad över........... KLART!!!... sååååååååå gott.. vaniljsmaken blev gudomlig :) bärens syrlighet passade perfekt till...
Till detta serverades päronkonjak...

Det nya året ringdes in och mätt och belåtna sjönk vi ner i soffan för att glo på Mr and Mrs Smith.............. :)





Så här såg det ut när vi väl satte oss till bords :)
Med dessa bilder och denna info vill jag önska alla läsare GOD FORTSÄTTNING på det nya året!

5 kommentarer:

  1. Åh, så mysigt det ser ut! Och gott! Kram på dig och hoppas året blir just så bra som det har börjat!

    SvaraRadera
  2. Du är så fantastiskt duktig så jag är mållös!
    WOW är det enda jag kommer på!

    Kraaaaaaam

    SvaraRadera
  3. Låter som en riktigt smarrig nyårsmiddag!! :)

    Tusen tack för den fina kommentaren!!

    God fortsättning på dig! Kram, Jennie.

    SvaraRadera
  4. Tänk att få bo granne med dej !!!!
    God fortsättning på nya året


    Maria

    SvaraRadera