tisdag 19 januari 2010

Fruktbröd,frallor och morotsfrallor


I dag blev det då brödbakning........ En hälsolimpa eller fruktbröd som det åxå kallas.. här hittar ni receptet på det. På bilden är det den fyrkantiga brödet med massa mjöl på :)
Här kommer då receptet på frallorna :)
Frallor
50 g jäst
5 dl vatten (37 grader)
1 tsk salt
1 msk brödkrydda
½ dl honung
1,5 liter vetemjöl (bytte bort några dl till graham mjöl)
1 ägg
1 ägg till pensling
Gör så här:
Lös upp jästen i vattnet. Blanda i övriga ingredienser och låt jäsa i 30min. Forma degen till bullar och jäs ytterligare i 30min. Pensla på ägget och möjligen linfrö eller morötter eller annat ni vill ha på.
Ugn: 175 grader i ca 10min, dom ska bara få lite färg, dom utan morötter är rätt ljusa :)
Tillförde ca 2-3dl rivna färska morötter i smeten plus att jag rev morötter på dom penslade frallorna.

Grund receptet hittade jag på matklubben.se .. ändrade dock lite i receptet (som vanligt) ;)
Dessa var super goda och blev VÄLGODKÄNDA hos barnen... och även mig.. jätte mumsiga var dom iafl :) och MYCKET lätta att baka :)
Detta receptet kommer att användas mååååånga gånger :)

2 kommentarer:

  1. Mums så gott det ser ut!


    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla.. Vad roligt att du hittat hit och att du lämnar en kommentar :)
    Har spanat in din blogg och vilka underbara bilder :)
    Byta så du får komma hem till snön några veckor? *hehe*

    Kram på dig!

    Stina

    SvaraRadera