fredag 15 januari 2010

Marshmallows fondant (MMF)

Uttagen ur micron och omrörd några gånger. Nu är det bara att fylla på med olja och florsocker
Här har jag fyllt på en MASSA florsocker (just denna deg x3 för att få en rejält stor MMF deg som räcker till många tårtor och figurer) Här är den klar och inplastad och bara att sättas in i kylskåp över natten.


Räcker till en rund tårta med diameter 24-26 cm

Marshmallows Fondant
200 g marshmallows
400 g florsocker
½ dl vatten
3 msk olja, matolja..


Häll marshmallowsen i en bunke och häll på vattnet. Micra tills dom smält, lägg gärna liiiite extra vatten.
När dom smält häller jag över det i en annan bunke som jag oljat först med vanlig matolja sen tar jag en träslev som jag också oljat in och rör om, häll sen lite florsocker i taget och rör om hela tiden. Arbeta in ca 1-2 dl åt gången.
Sen häller jag massan i en plastpåse eller plastfolie. Plastpåse är bättre. Se bara till att ta bort all luft innan du försluter den.
Låt den vila några timmar i kylskåpet. Helst över natten.
Följande dag: Häll ut massan på en oljand bänk eller degunderlägg, olja dina händer eller använd helst plasthanskar även för hygiena skäl.
Massan måste arbetas mycket för att bli smidig och slät. Den är rätt bubblig först.
Lättast att få på locket sen på tårtan är att kavla ut den på ett underlägg för att kunna vända alltihopa upp och ner över tårtan.

Detta var MYCKET godare än sugerpasten. Men att göra figurer och rosor och andra blommor så föredrar jag fortfarande sugerpaste :)

Här står allt man behöver veta om MMF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar