fredag 29 januari 2010

Semlor



Årets första semlor. Testade ett recept från matklubben. Lite mer jobb men ack så fluffiga och goda dom blev :) Detta receptet kommer jag från och med nu att börja använda mig av, även om det är lite mer jobb så är det verkligen värt jobbet. Riktigt underbart goda blev dom :)
Gjorde vispgrädde med ekologisk vanilj så grädden är så där fin svart prickig och mumsig :)
Semlor
25 g jäst
2,5 dl mjölk
0,5 dl socker
3,5 dl mjöl
75 g smör
0,75 dl socker
1 ägg
1 tsk kardemumma
0,5 tsk salt
3,5 dl vetemjöl
200 g sötmandel
3 dl florsocker
Vatten
Vispgrädde
Gör så här:
Den här degen bakas i två omgångar, och den ska jäsa två gånger innan den bakas ut. Bullarna ska sen jäsa innan de gräddas.
Värm mjölken fingervarm. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i den varma mjölken.
Tillsätt 0,5 dl socker och 3,5 dl vetemjöl och arbeta degen tills den blir smidig. Oroa dig inte om den verkar lös.
Låt jäsa på varm plats i 30min.
Rör under tiden 0,75 dl socker och 75 g smör pösigt, tillsätt kardemumman, saltet och ägget. Där den första delen av degen jäst färdigt, blanda ner det hela tillsammans med 3,5 dl vetemjöl.
Arbeta degen i bunken tills den är slät och smidig.
Låt jäsa ytterligare i 30min.
Baka sedan ut 6 släta bullar (eller fler om du vill ha dom mindre, rekommenderas för dom blir rätt stora annars) och låt dom jäsa i 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 250 grader , ca 8min, eller tills dom fått gyllenbrun färg.
Fyllning:
Mal sötmandeln fint och blanda det med florsockret. Tillsätt lite vatten i omgångar tills du får en pasta som påminner om mandelmassa i konsistensen.
Om du vill ha en ljusare fyllning så skålla mandeln först och ta bort skalet. Det smakar detsamma men ser finare ut.
Vispa till slut grädden. Gröp ur bullarna när dom har svalnat, blanda inkråmet från bullarna i mandelmassan och lite grädde eller mjölk och fyll bullarna igen. Spritsa på grädde och lägg sedan på locket, sikta på florsocker.

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt foto med semlorna i snön!!!

    SvaraRadera
  2. haha.. ja det var sånt fint väder ute, fast man ser nog inte det på bilden tyvärr, men semlorna förknippar man juh med vinter och snö med tanke på årstiden så då kilade jag ut, mötte gubben med vedkorgarna som höjde ögonbrynen och undrade om jag slagit i huvudet någonstans *haha*

    SvaraRadera