fredag 8 januari 2010

Antons tårta




Då var Antons födelsedagstårta klar.
En helt vanlig ljus kakbotten blev det denna gången, hemlagat självklart. I första lagret har jag Fazer choklad ganache (en smak jag glömt namnet på, små små kulor med smak av lakrits är det i iafl) Alltså grädde som värms upp och chokladen smälts, sen i kylskåp över natten och sen vispar man upp till ett hårt choklad skum.
Sen la jag även skivade bananar först på botten sen ganachen över.
Sen i andra lagret har jag hallonsylt och sen hallon mousse över.
Spacklad med marängsmör och locket är i sugerpaste med mint smak.
Dekorationerna är också i sugerpaste och dom har jag gjort själv.
Grästuvorna är spritsade av färgad marängsmör.
Och tårtkanten är vanlig florsocker blandning med äggvita och blå färg.
Hoppas nu att kakan blev god och att kunden är nöjd :)


Uppdaterat: Kunden var jätte nöjd och tårtan var jättesmarrig, och blir kunden nöjd och glad så blir jag nöjd och glad :)

14 kommentarer:

  1. Den är sååå fin!! Säkert lika god...

    SvaraRadera
  2. Blev ju kanonfin!!

    SvaraRadera
  3. Gunilla.. ja jag hoppas den blev god :)

    Carina... tack! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken stjärna du är gumman <3

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Anneli och Martina... tack så mycket... är alltid roligt att få höra vad alla tycker om det man gör.. själv är man juh rätt så självkritisk och ser alla dom där småfelen man gjort och allt vad man borde ha gjort istället *hihi*

    Kram på er

    SvaraRadera
  6. Snygg ! HUR ska man kunna börja skära i den ?!

    SvaraRadera
  7. Anonym... går säkert fint fint å skära i den ;)

    SvaraRadera
  8. Söt tårta som man blir glad av att titta på =)

    SvaraRadera
  9. Jag menade nog att tårtan e så fin att synd att skära i den.
    Hur länge har du hållit på och bakat ? Du e ju ett riktigt proffs !

    Maria

    SvaraRadera
  10. Guuud vilken fin & gullig tårta!! :D kramar Sandra

    SvaraRadera
  11. Hanna-Bakfnatt.. Tusen tack för kommentaren.. Man blir glad när man får positiva kommentarer på det man gör. Speciellt när man är "lite" självkritisk åxå ;) Kram

    Maria... *hihi* Förstod precis vad du menade. ;)
    Bakat har jag gjort hela mitt liv. Tårtor har jag alltid älskat att göra. Men just sådana här tårtor med lite mera "konst" har jag precis börjat med. Min första sugerpaste gjorde jag nu i höstas, sen hösten någon gång :) Så jag är nog hyffsat ny inom konsten ;)

    Sandra.. Tack!!! :)

    Helena Ljunggren. Tack ska du ha, roligt att få höra att ni tycker den är fin :)
    Överlag är jag rätt nöjd själv och det är som sagt ett under att jag tycker det. Självkritiska tjejen nr.1 ;)


    Tusen tack alla för kommentarerna om tårtan. Man blir så glad när man kommer in hit och tittar på allt fint ni skriver till mig :)

    Kram Stina

    SvaraRadera