lördag 9 januari 2010

Vanilj cupcakes

I min fina bok som jag fick i födelsedagspresent av min kompis Mia hittade jag ett recept på hallon och vaniljcupcakes, eftersom jag glömde bort hallonen så blev dom då bara vaniljmuffins och inget annat :)
I denna boken finns massor med goa och fina recept, detta blev andra receptet jag testat och också den första jag var nöjd med. Den jag testade innan till mina mini cupcakes var ingen höjdare tyvärr. Men dessa blev jättefina och såg riktigt smarriga ut :)


Glasyren skulle jag ha vispat upp en gång till (hade lite kvar efter tårtbaket) men hade för bråttom så det blev inte så fluffigt som det skulle ha blivit tyvärr... men sådana smällar får man ta ibland :) Fika ihop med kompis Malin kändes viktigare;) Men enligt henne var dom jätte smarriga :)

Hallon och vaniljcupcakes

125 g rumsvarmt smör

2 dl strösocker

2 ägg

4 dl vetemjöl

1 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 dl mjölk

3/4 dl hallonsylt


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst och tillsätt sedan ett ägg i taget.
Vispa en stund mellan varje ägg. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och tillsätt det växelvis med mjölken i äggblandningen. Fördela smeten i smorda eller pappersklädda formar.
Lägg en klick hallonsylt på varje kaka. Använd en kniv och rör ner sylten en aning genom att göra en enkel sväng i smeten. Grädda i cirka 18 minuter eller tills kakorna känns fasta.
Låt kakorna svalna en stund och ta dem sedan ur formen.

Glasyr:
200 g choklad (valfri)
3-5 dl grädde (helt enligt egen smak)

Värm upp grädden utan att den kokar. Ta den av spisen och lägg ner chokladen och rör om tills allt smält. Häll upp i plast eller glasskål. In i kylskåpet över natten. Ta fram följande dag och vispa upp allt som vanlig grädde.
Spritsa och dekorera.

4 kommentarer:

  1. Jag gick in här för att jag och Palle diskuterade cupcakes :o)) Lustigt att det var det ditt inlägg handlade om :o))

    SvaraRadera
  2. Henrietta..*fniss* så det kan bli ;)

    SvaraRadera
  3. Dom där ser ju hur läskande ut som helst ju.

    SvaraRadera
  4. Hallon.. ja med tanke på hur gott frostingen var så kan jag tro att dom var goda. Jag får mest lita på min kompis vad hon sa :)

    SvaraRadera