torsdag 18 mars 2010

Visste ni att...

Jag bakar med riktiga sprätta höns ägg?...... jodå.. vi har ett 30-tal här hemma som går runt och sprättar runt hela dagarna långa :)
På sommaren yrar dom runt lösa på gården, just nu vill dom inte ut alls, gillar inte snö och kyla... då gäller det att göra det mysigt för dom där inne istället.
Så varje morgon börjar jag med att sprida ut massa mull blandat med spån på golven så det blir torrt och gott efter nattens "skit" och sen tvätta ur vatten baljan och fylla på med nytt vatten.
Sen får dom en stoooor hög med frallor och wienerbröd som jag betar sönder och kastar ut över golven...
Sen under dagen mot eftermiddagen får dom matrester.. helt vanlig husmanskost. Plus att dom har fri tillgång till värpfoder åxå.
Detta gör att det blir grymt goda ägg och gulorna är verkligen GULA....
För några veckor sedan råkade jag ta ägg på en macka när jag var bortbjuden. Insåg rätt snabbt att det var fabriksägg. Dom både luktade och smakade fisk :( *urk*
Som sagt... man är lite bortskämd *hehe*
På eftermiddagarna/kvällarna plockar vi ut alla äggen som ligger i värpredena.. lägger på nytt strö om det blivit väldigt blött och bajsigt över dagen... så det är torrt och mysigt till natten...
Sen släcks lampan när alla kilat upp på sina pinnar för att sova.....

Dessa rutiner har gjort att man verkligen ser olika personligheter i hönorna... även tupparna förståss...
Har två bruna mini hönor. Den äldre utav dom har ett väldigt pipigt läte och börjar alltid skrika när jag öppnar första dörren in till verkstan... då vet hon att jag är på G och då säger hon till att både frallor och vattnet är slut :) När jag öppnar dörren till hönsen så flyr hon upp på mina fötter och börjar picka mig på skorna, oftast... vilda protester... den damen vet allt vad hon vill ha den :D

Sen finns det många olika personligheter i den hönsgården.. men det är en annan historie..
Jag tror mina pullor mår bra ialf... för vilka pullors husse åker via bagerier och köper hem bröd/frallor och bullar i en STOR säck varje gång :)
Nå han handlar nog mest till sina vildsvin han men ändå *hehe*

I vilket fall som helst. Så bakas allt med dessa ägg. En sockerkaka blir tex väldigt gul, saftig och fluffig :)
Alltså.. alla tårtbottnar och cupcake´s har RIKTIGA ägg i smeten ;)

GOTT!!!

6 kommentarer:

  1. Gud vad härligt:D När jag flyttar till hus( vilket jag verkligen längtar till, så ska jag oxå ha hönor:D Så mysigt att gå där ute och pyssla med dom! Sedan skulle jag kunna ha alla djur i världe, om bar atiden och pengarna skulle räka till:D

    SvaraRadera
  2. Låter ju som era små höns har ett riktigt fint liv. Vad roligt att läsa :-)
    Och jag blir ju inte lite avundsjuk att jag inte kan få mina egna ägg på det viset. Som du skriver det är stoor skillnad i smak på ägg.

    SvaraRadera
  3. Vilken lyx, blir verkligen avundsjuk! :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken lyx, egna ägg, det är inte dumt de!

    SvaraRadera
  5. Ja lite lyxigt är det nog.. fast det är först när man haft dom som man inser vilken enorm skillnad det är från ägg till ägg :)

    SvaraRadera
  6. Jag kan intyga att äggen är goda!!!

    SvaraRadera