måndag 29 mars 2010

Påsktårta

I går hade jag kryddparty här hemma och självklart gjorde jag det mesta i påskens tecken :) alltså gult och lite påskpynt. Och självklart blev det en liten snabb tårta åxå mitt i allt stök:)
Bottnen blev Sanas rulltårtebotten (som jag ska försöka sätta in recept på)
Sen gjorde jag lite snabb lemoncurd och smetade på, sen nutella kräm och marabou mjölkchoklad fluff. Täckt med marängsmör och sugerpaste..
dekorationerna är gjorda i sugerpaste, choklad och marängsmör :)
(lite recept kommer senare)


Här står bordet uppdukat. Jag gjorde MASSOR med Hit Hat´s också eftersom en hel del av dom ska med på tipsrundan nästa vecka :)
Sen bjöds det även på smörgås med olika pålägg :)

Blev en jätte trevlig eftermiddag med många sköna tjejer. Tusen tack flickor!





Sanas rulltårtsbotten

140g vetemjöl special (1,5dl ungefär)
6 st ägg
125 g socker (1,5dl)
5 tsk bakpulver
salt
100 g banan (1 banan)
23 g SP (Thailänsk liten sak, Spongecake Stabliser )
100 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna.
Blanda alla ingredienserna och vispa hårt och snabbt i 5min. Sänk till låg hastighet och vispa en minut.
Häll i det avsvalnade smöret, en msk åt gången och vispa långsamt.

Bred ut i en stor långpanna med bakplåtspapper.
Grädda i 10-12min. Låt svalna lite, sen stjälp upp.

Bred på enligt egen smak, rulla och voila ;)

Jag vägde bara SP, det andra mätte jag upp i dl som jag skrivit i receptet, vet inte hur exakta grammen blev men det blev jättefint resultat, och jättegott :)



Den snabba Lemon curden hittade jag här hos Lingon och blåbär mer som en citron kräm, men god :) och gick juh mycket snabbare att göra än lemon curd processen :)

Här kommer dock receptet

Snabb lemon curd/citron kräm
2 citroner, pressad saft 3/4-1dl
3 ägg
2 dl socker
50-75g smör

Gör så här:
Blanda citronsaft, ägg och socker och låt det ljuda. Vispa tills det blir tjockt, får dock INTE börja koka för då klumpar det.
När det tjocknat, tag av från plattan och lägg ner smöret och rör ihop alltihopa. Låt svalna.
Kan stå i kylskåp i ca. en vecka.

11 kommentarer:

  1. Åh vad god påsktårtan såg ut! Själv ska jag iväg på påskpyssel ikväll, ska bli himla roligt :)

    SvaraRadera
  2. Den blev faktiskt riktigt god :) Bara liiiiten bit kvar nu*s*
    Vad roligt med pysselkväll.. får kika sen vad mycket fint ni gjorde ;)

    SvaraRadera
  3. Wow...riktigt fint min vän...
    jag är glad när jah såg du använda min recept och länka till mig också var gulligt du är!! jag ska göra också påsk fest med tårtan och macarons det blir mycket ruligt.....;=)

    Ps...om du vill inte använda SP det går också bra men du måste vispa riktigt ägg och häll i mjöl i sista step/kram

    SvaraRadera
  4. Tack sana för tipset ;)

    Jag är juh helt tokig i SP.. måste verkligen få tag i mer ;) Ska kolla runt lite i Asiatiska affärer tänkte jag om inte annat kanske dom kan ta hem det:)

    Klart jag länkar till dig gumman ;)

    Ska bli underbart roligt att få se din påsktårta och macarones... du gör så himla fina bakverk... annorlunda för oss svenskar ;)

    SvaraRadera
  5. wow super fin tårta
    man blir sugen på att ta en stor tugga

    SvaraRadera
  6. chanette.. hehe.. tack!.. ja den var riktigt god ;)

    SvaraRadera
  7. hej igen stina...nästa gångon ska jag visa annat tårbottnen recept som jag baka alltid ;=) eftersom jag flytta hitt med min man jag försörkar baka kakar själv därför att jag tycker svenskar bakverk är för söt T_T för mig men nu jag gillar mycket och jag aldrig använda svenskar tårbottnen recept därför att innan jag föstår inte svenska 5555 /kram

    SvaraRadera
  8. Sana ja GÄRNA.. du bakar helt underbart så jag tar gärna emot fler recept :) roligt att testa andra än dom vanliga jämt ;)

    SvaraRadera
  9. WOW! Du är så duktig! Dig skulle man ju inte kunna bjuda på fika...

    SvaraRadera
  10. Remsan.. Nej men usch säg inte så ;)
    Är så skönt att slå ner arslet vid ett fika bord hos någon annan, sen kvittar det om det är findus färdiga bullar eller vad det är... njuuutbart iafl :)

    SvaraRadera
  11. Så mycket fint du bjudit på! Allt ser supergott ut, och härligt påskigt! :-)

    SvaraRadera