söndag 14 mars 2010

Brownie Muffins

Ut i pulka backen skulle vi igår... grilla och fika. Snabbt googlade jag efter ett Brownie recept och hittade Leilas Brownie Cupcake´s. Bytte bara ut hasselnötter till valnötter. Blev så himla smarriga. Tog en av Siluett´s stabilare formar som blev perfekt till dessa, för dom fick man äta med sked, härligt kladdiga blev dom :)

Här kommer Leilas recept:

Brownie cupcakes
200 g hasselnötter (jag tog valnötter)
175 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljust muscovadosocker
1,4 dl kakao
0,5 dl ljus sirap
1 nypa salt
3 st ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g kvalitetschoklad 70%

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta hasselnötterna gyllene i mitten av ugnen i 5-10min. Gnugga bort det mesta av skalen på nötterna med hjälp av en en ren kökshandduk. (detta gjorde juh inte jag utan jag hackade valnötterna lite, rostade dom lite snabbt i stekpanna och sen lät jag dom svalna)
Vispa smör och båda socker sorterna vitt och krämigt.
Rör ner kakao, sirap och salt.
Vispa ner ett ägg i taget och vänd till sist ner vetemjöl och nötter blandat med bakpulver i smeten.
Placera ut formar i en muffins plåt och fyll dem 2/3 med smet.
Sänk ugns temperaturen till 175 grader och grädda i mitten av ugnen i 15-20 min.
Servera med lättvispad grädde och bär.

2 kommentarer: