onsdag 17 mars 2010

Hit-Hat cupcakes

Blev alldeles stressigt och sent igår därför kommer uppdateringen idag :)
Har länge funderat på hit-hat cupcake´s.. och nu kom jag till skott.
Men efter att ha testat ett snabbt recept på ett par nya muffins så gick det så åt fördärvet att hönsen fick sig ett skrovmål. Så det blev att göra nya. Av bara rena farten gjorde jag dessa med vitchoklad och marianne choklad och sen gjorde jag en plåt med citron muffins.. som jag ska fixa klart idag. Dessa Hit-Hat var alldeles för söta för min smak, men barnen älskade dom så nu ska dom gömmas i frysen :)

Formarna kommer från siluett

Här kommer då receptet ifall någon vill testa:

Muffins
2 ägg
1½ dl socker
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl turkisk yoghurt
150 g Fazers marianne choklad
150 g vit choklad

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Häll i alla andra ingredienser och rör runt med en slev lite försiktigt så att allt blandar sig. Fyll i muffins formar. Grädda i ca 15-20min i 200 grader. Låt svalna.

Maräng
6st äggvitor
8 dl socker
saft av en citron

Vispa ihop marängen över vatten bad tills alla socker kristaller har smält, så att det blir glansigt och slätt.
Ta av aluminium bunken från spisen och vispa vidare tills marängen kallnat och blivit styv.

Spritsa marängen på dom avsvalnade muffinsen. Ställ kallt.


Smält mörkchoklad och doppa (häll över marängen med en sked) och låt överskottschokladen rinna av. Låt kallna i kylskåp.

Klar att ätas!

4 kommentarer:

  1. Låter som en barnfavorit!!! Ser smarriga ut!

    SvaraRadera
  2. Vart ju jätte fina:) Och ser jätte smarriga ut:D

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för inspirationen Stina, och alla finfina kommentarer du lämnar på min blogg!! Tyvärr har jag inte hunnit svara på alla, har pecis börjat skolan igen efter kökspraktiken, och är helt överdrösad med skolarbete..! Men jag läser dom alltid och de värmer så! Tusen tack!! Hoppas att du vinner veckofinalen i Årets Hemmakonditor, såg att du hade lagt upp det här receptet där, mums!! :-)

    Kramar, Jennie.

    SvaraRadera
  4. Men gumman då.. inte behöver du svara på allt och alla ;) Ibland har man tiden och ibland lusten och ibland är man översållad med allt annat.
    Vad roligt med skolan även om du har mycket. Kommer att gå bra iafl ;)

    Ja jag kunde juh inte låta bli när jag hade gjort dom goda FAzer choklad muffinsen.. var juh bara tvungen att slänga in dom till tävlingen :)

    Kram Stina

    SvaraRadera