söndag 4 april 2010

Småkakor till tipsrundan!!!


I år är jag med första gången på tipsrunda, jo alltså att hjälpa till att hålla i trådarna lite :P
Så på min lott fick jag baka småkakor till morgon kvällens fika efter att folket har gått runt och svarat på frågor och dylikt. Jag har även gjort en massa HitHats som barnen ska få till fikat :)
Dom andra två tjejerna bakar något annat ljuvligt :) Man kan juh inte alltid avslöja allt *hehe*
I vilket fall som helst så hade jag grymma besvär med att bestämma mig vad för sorts småkakor jag skulle baka. Behövde 70-80st.. Kikade runt på matklubben tills ögonen höll på att ramla ur skallen på mig men inte hittade jag något som verkligen sög tag i mig. Så jag la ut en liten fråga. Fick massor med tips. Varav dessa är ett... "Faster Ingas Kakor"
Och jag måste juh säga... dessa ljuvliga formar från Siluett.. jag bara ÄLSKAR dom... hallongrottor, dessa kakor, andra småkakor.. alltså.. hm... var hittar jag dessa formar när mina är slut? eller kanske Siluett e snäll nog att skicka mig fler *fniss*
Nej men jag får nog börja söka efter dom för jag tycker dom är GRYMMA!!!
För er som är sugen att testa receptet så tycker jag minsann att ni ska göra det för dom var jättegoda och super enkla att göra :)
Här kommer receptet:
Faster Ingas kakor
200 g smör
1 ½ dl havregryn
1 ½ dl strösocker
1 ägg
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Chokladtäcke:
125 g smör
1 ½ dl strösocker
4 msk grädde
1 msk kakao
3/4 msk vetemjöl
75 g hackad mandel
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Häll det över havregrynen. Vispa socker och ägg vitt och pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver. Blanda ihop alla ingredienserna försiktigt.
Ställ ut småbrödsformar på plåtar. Klicka ner ca. 1 tsk i varje form. (Lägg inte i mera smet för det pöser upp mycket)
Grädda mitt i ugnen i 8-10min. Kakorna ska inte vara helt genom gräddade eftersom dom ska in igen.
Chokladtäcket: Blanda alla ingredienserna utom mandeln. Låt koka upp och sjuda i ca 7min. Rör ner mandeln.
Klicka lite chokladsmet i varje kaka och grädda i ytterligare 1-2min.
Jättegoda!
*Uppdatering så här på kvällskvisten.. Siluett formarna tog slut... 108st småkakor blev det.. en plåt laktosfria och en plåt nötfria, resten är med nötter, fick även ta lite andra småbrödsformar, men jag måste säga. Dessa formar är en av mina största favoriter, inte hann jag göra hallongrottor i dom som det var tänkt, men vad gör det, det blev juh dessa kakor i dom istället, nu ska jag bara jaga dessa formar så att jag kan få hem en stoooor låda så att jag kan göra hallongrottor och annat gott i dom :)... TACK Siluett för dom fina formarna *

7 kommentarer:

  1. din småkakor är jätte stor 5555 men de se jätte gott ut! jag tycker mycket om choklad med nötter & din bakform är jo grym fint eiei
    kram/sana

    SvaraRadera
  2. Sana jo det har du rätt i.. lite stora är dom nog. Dom är lite större än dom där små söta småbrödsformarna som finns på ICA ;)
    Men efter att ha bakat 108st så tog dom fantastiska Siluett formarna slut :( *sörja* så jag fick ta dom där som är mindre som jag köpt på just ICA :) så det blev blandat!

    SvaraRadera
  3. Siluett ,,,Jag köpte några av de, det var fint
    bakade du 108st. wow!! jätte mycket hur fick du ''E'' för göra de allar jag förstor inte men du göjorde mycket bra jobb ;=)
    kram/sana

    SvaraRadera
  4. Sana nej men jag gjorde först en sats på förmiddagen för att testa.. stod att man skulle få 70st ur dom, det blev 30.. väldigt märkligt
    Så jag gjorde dubbelsats sen igår kväll. Men man tar en tsk i varje form så det är bara liiite liiiite i varje form...
    men siluett formarna var juh större än dom andra så det var väl därför det blev mindre. Men i vilket fall som helst så gick det juh jätte bra. Även om det var massa pill :P

    SvaraRadera
  5. Alltså det är sådana här kakor som gör det värt att gå tipsrunda! :-) Hoppas att du har haft en bra påsk!

    SvaraRadera
  6. Helena.. dom där två brickorna med Hit Hat´s gick juh åt kan jag säga.. dessa gick inte åt så mycket. Men nu hoppas vi att ryktet går och att det blir massor med folk på måndag, trots att det är andra som då håller i det och bakar *fniss*
    Nej men du vet jag fick juh ett bakanfall *fniss*

    SvaraRadera
  7. Åj, en perfekt frukostkaka till mig :)

    SvaraRadera