tisdag 13 april 2010

bröd



Ett bröd jag bakade igår.. blev lite lågt utan brödkorg men riktigt gott, inte torrt utan väldigt saftigt fluffigt och gott :) Kommer att bakas igen:)
Hittade receptet på matklubben
Bröd eller frallor:
5 dl vatten
50 g jäst
½ dl olja
1 msk vit sirap
2 tsk salt
1 ägg
16 dl vetemjöl
1 ägg
vallmofrö eller ost
Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt matolja, sirap, salt, och ägg. Rör om.
Blanda ner vetemjölet och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa i ca 40min.
Ta upp degen och dela den i två lika stora delar eller till bullar.
Lägg på plåten och låt jästa i 30min.
Pensla dom färdig jästa bröden eller bullarna med ägg och strö på vallmofrön eller riven ost.
Ugn 250 grader som sänkes till 200 grader när bröden sätts in. Grädda bröden i 20-25min och bullarna i 10-12 minuter.
Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Mmm.. hade inte suttit fel till frukost nu ;-)

    SvaraRadera
  2. Bakar dessa bullar just nu.. Men jag ändrade lite.. Tog 8 dl vete mjöl, 4 dl grahamsmjöl, 1 dl vetekli och 3 dl grovt rågmjöl istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jAG GJORDE PRECIS LIKADANT OCH DEM BLEV PERFEKTA!

      Radera