torsdag 1 april 2010

Romance cupcake

Choklad muffins
2 ägg
1 ½ dl socker
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl turkisk yoghurt
200 g Marabou apelsin choklad

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Hacka chokladen grovt och tillsätt alla ingredienserna, rör sen ihop allt med en slickepott. Häll upp i muffinsformar och grädda i 200grader i ca 8-10min.


Vitchoklad/rosvatten fluff

3 dl grädde
150 g vitchoklad
2-4 msk rosvatten
1-3 msk philadelfiaost

Värm grädden i en kastrull, smält chokladen (får ej koka) Ställ i kylskåp minst 4h men helst över natten i en plastbunke.
Tag fram och häll ner rosvatten och eventuellt karamell färg eller pastafärg. (jag hade pastellrosa i denna)
Vispa upp allt till en tjock slät smet. Spritsa på dom avsvalnade/kalla muffinsen och sen dekorera.


Apelsin chokladen i muffinsen och rossmaken i fluffen passade riktigt bra ihop. Smaskigt gott :)


*formarna kommer naturligtvis från Siluett, utom den i mitten... den är köpt på Åhlens*

12 kommentarer:

  1. Hej, vad du bakar och står i =) Den där frostingen ser ju bara för ljuvlig ut!!

    SvaraRadera
  2. oj..oj...oj!!
    det se romance ut...jag tror att det måste va goda också,jag hade bakade också igår med jordgobb jag ska blogga snart jag tror att du ska göra säkert...Glad påsk till dig och din familj \kram.....Sana

    SvaraRadera
  3. Sana.. ja trots dålig kamera (hittar inte sladden .. suck) så var detta en av dom godaste cupcake jag någonsin gjort. Hade du bott i min närhet så hade jag kommit till dig med dessa så du fått smaka... men gillar du rosvatten.. då måste du verkligen smaka dessa. För dom blev godumliga med den apelsinchoklad muffinsen ;)

    Glad påsk till dig och de dina åxå!

    Kram STina

    SvaraRadera
  4. man kan göra många saker med rosvatten, du använda i roll tårta det blir bra också men om du har rossyrap det behover inte och du använda rulltårbottnen som jag göra grönt te rulltårta eller du blanda i vaniljkräm ock fylla i din tårta det blir lite romance också men rosvatten passa mycket bra med hallon tycker jag

    SvaraRadera
  5. Var kan jag hitta rossirap då Sana? Asiatiska affärer? har inte en aning nämligen. Ramlade över rosvatten på Willys :P

    SvaraRadera
  6. Kul att det är fler som börjat använda rosvatten. :) Rossirap vet jag inte heller vad det är. Tur att Sana kan berätta, jag är också nyfiken. :)

    SvaraRadera
  7. Hannah! haha jo det blir juh ett och annat här hemma ;).. Lite besviken på bilden/kameran.. den ger inte riktigt rätt rosa färg.
    Men frostingen var grymt god. Lär nog använda mig av detta igen. Dessutom passade den suverent ihop med apelsinchokladen i muffinsen :) så det är ett hett tips :)

    Yasemin .. hej tjejen! VAd kul att du tittar in och kommenterade lite ;)
    Rosvatten har jag funderat LÄÄÄNGE.. och sett i affären men inte riktigt kommmit till skott... ångrar det dock inte för gud vilken härlig smak även om det kändes lite suspekt med både smak och doft. Man är juh van att ha den i rabatterna ute*S*

    Rossirap är jag sååå nyfiken på.. får hoppas vi får lite förklaring och dylikt av Sana som är expert ;)

    Kram på er flickor!

    SvaraRadera
  8. glad påsk!! tack min vän
    rossirap kan man hitta på Asiatiska affärer eller Arab affärer det smaka jätte gott ock dafta underbar hehe kanske nästa gong jag kan visa vad kan man göra med båda rosvatten och rossirap :=)

    SvaraRadera
  9. Sana... TACK! Ska genast börja kolla var jag kan hitta en Asiatisk affär här i Karlskrona.. eller möjligen i kalmar *s*
    för den där sirapen måste jag juh få testa :)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. du kan hitta i Arab affären det blir mer lättare

    SvaraRadera
  11. De var jättegoda!!!

    SvaraRadera