söndag 11 juli 2010

Beautiful blogger Award


Titta vilken fin grej jag har fått av Hanna-Bakfnatt. Tusen tack gumman. Vad glad du gjorde mig nu :) Mitt i dator haveri och när jag inte kan uppdatera bloggen med bakverks bilder och dylikt :)
När man fått utmärkelsen bör man
- Kopiera in award-bilden i sin blogg för att visa att man fått den
- Tacka och länka till den som nominerat en
- Nominera sju andra bloggare och länka till dem
- Berätta sju intressanta saker om sig själv
Här kommer då sju lite allmänna fakta om mig själv:
  • 4 barns mamma, två på heltid och två på halv tid.
  • Satt på arbetsbänken som liten med mamma i köket, bakade och gjorde mat, där startade nog all mitt intresse :)
  • Är väldigt intresserade av fotografering, trots att jag ännu inte lyckats unna mig en riktig kamera, kommer väl någon dag hoppas jag :) Min stora dröm är en riktigt dunder bra systemkamera med olika objektiv..
  • Bor ute i skogen med hästar, katter, hund och en hel hög skock med höns :)
  • Renoverar övervåning, egna rum till barnen, mitt jobb är att spackla väggar och måla tak :) Tar lång tid pga att min kropp inte mår bra, men samtidigt väldigt stimulerande emellan allt annat vardagligt :)
  • Gammal skidåkare i ungdomens år, längdåkning
  • Kommer från Malax i Finland.

Dessa bloggar vill jag gärna nominera:

Made by love

Såg att min fina snälla vän Sana fått en nominering av Hanna också men eftersom jag bara älskar Sanas fina blogg, hennes annorlunda bakverk och för att hon har så grymt vackra skapelser och bilder så vill även jag nominera henne :)

Du är grym gumman!

Baka baka liten kaka

Tove gör grymt vackra tårtor så självklart ska hon ha en nominering :)

Bara en kaka till

Jätte fina och vackra bilder på allt som görs i köket!

Piece of cake

Här snackar vi duktig modellerare, grymt vackra skapelser! Om man ändå vore lika duktig på att modellera :)

Jätte fina tårtor så naturligtvis ska det vara en nominering här :)
Otroligt vackra skapelser och bilder, härligt gott för ögat!
Camilla ska naturligtvis också ha en nominering för allt underbart hon gör i köket!




Ni är så himla många jag vill ge nominering till, nu är tyvärr mina sju slut men jag vill ändå skicka massor med kramar till alla som dock inte fått någon av mig. Jag har många favoriter och jag kikar in hos er allihopa jämt och ständigt. En stor kram till alla flitiga bagare och kockar och flitiga bloggskrivare, hoppas ni har en otroligt skön och underbar sommar!

12 kommentarer:

  1. Du är förlåten;)
    Mycket bra val du gjort, de har fina bloggar allihop. Har fått hem kartongerna men glömt att ta med dom hem.
    Pehrnilla

    SvaraRadera
  2. Hej!!
    Jag skulle vilja lära mig hur man gör en tårta. Vad är det viktigaste man behöver "startpaket". Har var och tittat och det finns ju så mycket av allt. Jag har tittat och tycker det ser kul ut att man kan göra tex pärlband o kant med motiv. Jag har nu tänkt beställa hem ett litet "kit" med tårtgrejor. Kan du hjälpa mig???? ska man har masipan el pasta på överdraget på tårtan tex. Jag tackar på förhand..

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket min vän !!
    nu jag blev glad hihi ^_*

    SvaraRadera
  4. Roligt att du blev glad! Kul att få läsa lite om dig som person också =)

    SvaraRadera
  5. Tack jättemycket! :-) Skoj att få läsa lite mera om dig själv också. Få se vad jag gör med awarden, måste fundera om jag hittar på nåt att skriva om mig själv...(det är enklare att skriva om tårtor. ;-))

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för awarden, vad gullig du är! Och vad roligt att läsa mer om dig, kul att det finns hästar där du bor. Jag är en gammal inbiten hästtjej. Kram!

    SvaraRadera
  7. Carina..

    godast är marsipan.. men själv tycker jag det blir mest stilfullt och vackrast med sockerpasta... sugerpaste eller marshmallows fondant.. sugerpaste blir det finast med om man gör bröllopstårtor och dylikt. Visst kan man använda marsipan.. men tycker ändå inte att jag får till det jämna fina stilfulla locket. Kanske en vanesak.
    Tyvärr tycker jag inte att det är så värst gott... men jag brukar göra min sugerpaste själv och då smaksätter jag den med någon god essens ;)

    Något speciellt kit vet jag inte... skulle vara en liten kavel med underlägg, iofs går det likabra med tupperware´s plastkavel men lite jobbigt när man ska kavla små deg pluttar med en gigantiskt stor kavel*S*
    pärlband har jag inget själv men jag är nog allt sugen på det för jag tycker det är grymt vackert runt tårtor..
    Funderar du på att införskaffa dig formar att göra bokstäver och siffror i kan jag uppmärksamma dig på att inte köpa linjalerna, jag tycker det är grymt bökigt och jobbigt med dom även om jag använder Maizena.. jag har inget stort tålamod så jag kommer nog att införskaffa mig andra..

    Beror juh åxå lite på vad du vill göra för tårtor... massa blommor eller dylikt? jag har dom vanligtaste blommorna.. köpte mig utstickare för att göra rosor men insåg att dom blev finare om jag gjorde dom förhand.. också något man kan tänka på ;)

    Vet inte om jag kan göra dig mer klokare än så...
    vad är det för kit du har köpt?

    SvaraRadera
  8. De där linjalerna har jag också gett upp på:( Men jag vet att man skall helst använda floerpaste eller liknande som är lite fastare och sen skall man slå ut dom. Men bokstäverna är jättejobbiga att hantera så jag rullar ut tunna rullar som jag formar som bokstäver. Blir snyggt.
    Jag har fler blomformar (såna i silikon) på väg,de är väldigt lätta att jobba med, tänkte jag skulle visa hur man kan göra olika blommor med samma silikonform med variera form och utstickare bara.
    Och angående kavlar så är det nästan ett måste med en stor och en liten.
    Pärlband är också lite jobbiga formar,blir för synliga skarvar men jag kanske inte fått in snittsen än;)
    Angående vad man täcker en tårta med så håller jag med dig om marsipan,det är godast men sugarpaste är så otroligt snyggare.
    Jag skall ta in fondant (ungefär som sugarpaste men ändå inte) som smakar och luuuuktar bättre. Kommer smaksatt så småningom.

    SvaraRadera
  9. Hej!!
    Jag tackar dig för ett snabbt svar. Om jag ska betställa för att göra blommor, ska jag köpa blomejector 4-p??? Nu när jag kommer ev att börja testa att göra tårtor, så undra jag om jag beställer sugerpasta (få testa att göra egen när man har kommit igång) och ska göra blommor kan jag frysa in resten eller håller den bra i kylen??? Om man köper vit sugerpasta kan man färga den själv?? Jag måste också säga dig att du har en underbar blogg, som jag är inne och kollar varje dag...Har gjort melon beskvierna, super goda men violbiskvierna var ett strå vassare...

    SvaraRadera
  10. Pehrnilla.. åhhh detta ser vi verkligen framemot. Jag har en silikon form.. är väl en sån där vanlig fembladsblomma som dom flesta har antar jag.. och dom blommorna älskar jag... dom blir så vackra på tårtan :)

    SvaraRadera
  11. Carina.. flowerpaste heter något som är riktigt bra att jobba med när man bara gör blommor.. sugerpaste går också bra.. jag förvarar all min sockerpasta i plastfolie (viktigt att trycka ut all luft) sen i en tät burk och sen i kylskåp..
    Har du gjort blommor så har du dom att torka i rumstemperatur och förvarar dom i rumstemp åxå ;)
    Vit sugerpaste kan du färga själv.. man knådar in färgern (pasta färg)
    När du börjar med din sugerpaste så värmer du den i micron bara några få sekunder (annars rinner den ut).. det är bara för att mjuka upp den lite innan du börjar knåda... mina brukar bara kunna vara i micron på full effekt i 2-5sekunder..

    Tusen tack för komplimangen av bloggen.. är roligt att man kan inspirera andra till att baka :)
    jag började juh blogga enbart med att kunna se hur jag själv går framåt i utvecklingen när det gällde tårtor osv.. sen blev det liksom mer och mer :)

    Det jobbigaste just nu är att jag har lånedator ifrån det bolaget jag köpte min andra dator ifrån... så jag väntar på min nya... så uppdateringarna står liksom still nu ...

    Men du... vad otroligt glad jag blir att du testat mina biskvier... älskar man viol så åälskar man dom biskvierna.. så är det bara ;) älskar man melon och framförallt vitchoklad ja då älskar man juh den melonen.. kan berätta att här i huset är det rätt olika mellan fyra barn vilken som är favorit. Dom har i princip olika favoriter allihopa *s*

    Så småningom kommer det mer uppdateringar och bilder.. hoppas du stannar kvar ;)

    Och lycka till med allt bakande! :)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  12. Hej igen!

    Har nu beställt lite grejor. Hoppas nu att det blir en fin tårta.. Var in på pehrnillas hemsida och kolla. Där fanns det en heldel att köpa, men det var lite "besvärligt" att man inte kunnde betala med kort. Jag tackar än en gång

    SvaraRadera