fredag 28 januari 2011

Jennie´s Oooey Gooey Brownies...



Jennie som har bloggen Kalasgott och som förövrigt också är med i tv programmet "Sveriges mästerkock" ja om ni inte redan har sett henne där ;)
Nåja.. hon har gjort denna skapelsen och jag har länge tänkte göra kakan men aldrig riktigt kommit till skott... men nu så :)
Gillar man kladdigt, chokladigt, kolakladd, då bara ÄLSKAR man denna kakan :) Men den är inget för den kalori räknande människan, här snackar vi att det finns KALORIER :)
Men riktigt mumsig är den :)
Ni hittar den HÄR på hennes fantastiska blogg :)
Jag hade tyvärr inte tillräckligt med choklad som skulle vara i tryffeln så jag fick använda mig av Marabou Mintchoklad kaka i stället men den blev jättegod med en aning mint smak i :)

Receptet finner ni även här nedanför :)

Oooey Gooey Brownies med marshmallows, kola och chokladtryffel
Botten:
120 g smör
120 g mörk choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100 g hackad mjölkchoklad

150 g grovt hackad Marshmallows
1 burk Dulce de leche

chokladtryffeltäcke:
125 g hackad mjölkchoklad
125 g hackad mörkchoklad
1,5 dl vispgrädde


Gör så här:
Smält smöret och den mörka chokladen  över vattenbad. Rör ner sockret, vaniljsocker och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten är jämn och fin.  Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20X30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175  grader i ca 20min.
Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg.
Bred dulce de leche över marshmallows lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.

Förvara brownien i rumstemperatur upp till 1 dygn, sedan skall den stå i kylen!


dulce de lech får man om man tar sötad kondenserad mjölk (plåtburk) som man småkokar (får ej koka hårt) i 3-4h beroende på hur mörk man vill ha den. Låt den svalna/kallna.
Lägg alltså burken i en stor kastrull med vatten. Vatten måste täcka burken/burkarna hela tiden. Sen låt små koka och fyll på vatten allt eftersom.

10 kommentarer:

  1. Dessa brownies har jag varit sugen på att prova länge nu, jag måste slå slag i saken och testa dem! Jag är helt besatt av dulce de leche, så egentligen, vad väntar jag på? :-)

    SvaraRadera
  2. Ja du Helena... vad väntar du på ? denna ljuvligt kladdiga SÖTA bakelsen kan man dö för ;) så bara påát ;)

    SvaraRadera
  3. Har skrivit ut receptet på den men ännu inte testat kakan, det låter så god

    SvaraRadera
  4. fluffan... den är FARLIG! haha ;)

    SvaraRadera
  5. Åh nej så gott.. det är så farligt att se såna här godbitar, jag vill ha!! :D

    SvaraRadera
  6. Jag har testat dessa och kan inte annat än hålla med. Vill göra dem igen. :)

    SvaraRadera
  7. Cathrine Marie10 mars 2011 20:27

    Hei fra Norge! Den så kjempegod ut! Men jeg har aldri hørt om Dulce de Leche... Hva er det?

    SvaraRadera
  8. Cathrine Marie10 mars 2011 20:28

    Beklager... Når jeg leste ferdig fant jeg det ut... Fikk det så travelt med å bake, skjønner du... :-)

    SvaraRadera
  9. Hej Cathrine... Dulce de leche är sötad kondenserad mjölk.

    En konservburk alltså med sötad kondenserad mjölk som man kokar i vatten i 2,5-4h ;)

    SvaraRadera