onsdag 5 januari 2011

Oopsies


Oopsies kallas dessa "bröd" vet att många gör dom som går på lågkolhydrats diet (LCHF)
Har länge tänkt testa dom men inte kommit till skott. Men till frukost blev dom till idag :)
Egentligen skulle jag ha gjort dom som ett bakverk eller dessert eller dylikt. Med grädde och sylt, eller glass på. Men det fick bli frukost denna gången, trots att detta är en bakblogg... så dyker det ju in lite annat ibland ;)
Min bakenergi har försvunnit, vet inte riktigt vart den tagit vägen men jag hoppas den är snart tillbaka :) Vi har två födelsedagar som är på intågande så möjligen den kommer då :) Hoppas kan vi ju alltid göra.

Det värsta med denna frukost var att jag inte hade räkor hemma.. då hade det blivit riktigt smaskigt :)




Recept på dessa då?!!! jappz.. här kommer det


Oopsies
3 ägg separerade
1 dl (85g) philadelfiaost
nypa salt

Gör så här:
Vispa äggvitorna med en nypa salt, hårt.  I separat bunke, vispa philadelfia osten med gulorna och ev. tillsatser (dvs om man vill ha ner någon smak i dom som tex, pressad vitlök m.m)
Vänd försiktigt i gulorna i den vispade vitorna.
Klicka sex oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn i ca 30min.

Jag gjorde dessa rätt upp och ner, en klick cremé fraish, lite röd kaviar, skinka och gurkskivor
räkor i massor hade jag tänkt ha på men hade inga hemma.
Som dessert är detta åxå jättegott... banan eller annan frukt kan man ha på, grädde, glass, choklad eller kolasåser... går att ha på precis allt vad man känner för, som frukost, mellis eller fika/dessert :)

2 kommentarer:

  1. Jag funtar på att göra dessa själv. Nyfiken på hur de smakar då ägg och bacon inte är min favvofrukost direkt.

    För tung mat att börja dagen med. Speciellt dagar som man jobbar. Det går bara inte.

    Ska härma ditt recept nåndag =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jennie.. oopsen.. tycker jag du ska göra.. för dom blir jättetunna och är jättebra bas som smörgås.. tunna saker å ha massa gottit på ;)

    SvaraRadera