söndag 2 maj 2010

Vårens första rabarber paj!!!


Vårens första rabarberpaj kom till idag :) Våra rabarber har vuxit så fint och bra under en TJOCKT täcke av spisaska och löv :) grova fina stjälkar drog jag upp.. även om dom var korta men dom var grova och fina :)
Däremot la jag i lite äppel och päron bitar och spaceáde till den lite :)
Recept kommer här:
Rabarber paj med lite äpplen och päronbitar
Deg:
100 g smör
3 dl mjöl
½ dl socker
1 ägg
Knåda ihop degen till en fin och fast koncistens. Tryck sedan ut den i en paj form.
2 små rabarber stjälkar
1 äpple
1 päron
Skär i små bitar och sprid över pajskalet.
2 dl havregryn
1 dl socker
100 g smält smör
Smält smöret. Ta en bunke och häll ner havregryn och socker. Häll sedan på smör och rör om ordentligt.
Sprid ut över rabarb och fruktbitarna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills havregryns skorpan fått en gyllenfin färg.
Servera med vaniljglass eller vaniljvisp :)

9 kommentarer:

  1. Hjälp vad jag är sugen på just rabarberpaj nu!! Du läskas!! =)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar rabarberpaj! Mina rabarber är mycket smalare och tanigare. De är lite tragiska faktiskt, när jag jämför med dina och mina grannars. Jag tror de är olyckliga. Ska prova att mata dem med hönsgödsel.

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag sugen1 Måste göra en sån goding!!

    SvaraRadera
  4. Hanna visst va jag elak :P hehe...

    Helena... va rädd om rabarberna.. hönsgödsel e STARKT..
    Vi lägger på MASSOR med löv och sen massa aska från våra spisar på dom på sen hösten och fyller på hela vintern då och då.. då växer dom som ogräs och blir grova och starka i stjälkarna ;).. någon annan gödsel får dom inte eftersom dom inte ska ha någon gödsel ;)

    SvaraRadera
  5. de är ju min favorit hehe jag kan äter så mycket jag vill med vaniljkräm yUm.... ;9 men våren förstapaj är banoffipaj inte rababerpaj heh
    kram

    SvaraRadera
  6. Mums med rabarberpaj! Jag vägrar köpa rabarber (svärmor har hur mycket som helst i trädgården) så jag får hålla mig till tåls tills jag får några. :-) Men det ska verkligen bli gott, jag längtar!

    SvaraRadera
  7. Frida.. ja inte tänker jag köpa några i affären heller. Jag har snällt väntat ut mina egna ;)
    Men visst är det så.. vårarna bara lääängtar man efter dom små röda stängerna... å sen mot sensommaren börjar man bli lite trött på rabarber :P

    SvaraRadera
  8. de är ju min favorit saker hahah jag kan äter så mycket jag gillar raberpaj med vaniljkräm men min våren första paj är banoffee paj ;=)
    kram/sana

    SvaraRadera
  9. Sana.. du kan få huuuuur många rabarber du villl av mig ;) Har så mycket så vi får ge bort till höger och vänster :)
    Kram

    SvaraRadera