lördag 10 mars 2012

Morots cupcakes



Såg att Tove med bloggen Baka baka liten kaka hade gjort morotsmuffinsar och jag blev ju såååå sugen på morotskaka. Så jag bestämde mig att kila in på hennes sida och använda mig av hennes recept och ställde mig och gjorde massor med sådana här rackare. Vi åt i två dagar :)

Vill du kika in på hennes blogg klickar du bara på "baka baka liten kaka länken" annars finns receptet längst ner i inlägget :)



Övade mig lite  på ros spritsning också. Hade även färgat frostingen lite gulaktig just för att det var morots cuppisar :)


En ros på en ros :)

Här följer receptet

För 16 cupcakes/en kaka på ca 20 cm i diameter behövs:

Morots muffins90 g smör
200 g finriven morot
50 g hackade hasselnötter, gärna rostade (då kommer smaken bättre fram)
90 g farinsocker
90 g socker
2 ägg
200 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
o,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker. Vispa ner morot, hasselnötter och smör. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel och tillsätt blandningen i smeten. Fördela i muffinsformar eller häll i en smord och bröad form. Grädda muffinsen i 200 grader i 15-20 minuter (kollade inte hur länge, men åtminstone 15 minuter...). Grädda kakan i 180 grader i 20 minuter (detta har jag inte testat).


Cream Cheese Frosting


Cream cheese frosting egentligen avsedd som frosting till cupcakes men fungerar bra att ha som spackling under marsipan/sugarpaste också. Receptet är ur A Piece of Cake. Så här gör man:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft (eller citronarmom. Om man använder krämen som spackling tycker jag man kunde man använda olika aromer beroende på vilka fyllningar man har i tårtan. Men som frosting till cupcakes passar det säkert bäst med färskpressad citronsaft).

100 g naturell färskost

Rör ihop alla ingredienser till en krämig smet. Spackla tårtan eller bred ut frostingen på cupcakesen. Om man använder den som frosting till cupcakes kan det vara en rolig idé att färga den i olika färger.


Dessa var riktigt smarriga och smakade precis som en morotskaka ska smaka :)
 
Tack Tove för lånet! ;)

6 kommentarer:

  1. Supersnyggt spritsat! Och roligt att du gillade receptet. :)

    SvaraRadera
  2. Så gott de ser ut!! och riktigt fint frostingen ;)

    SvaraRadera
  3. Tove haha ja det var en duktigt bra åtgång på cuppisarna :) Men vem gillar inte morotskaka i vanliga fall liksom ;)

    Sana... de är jättegoda :)

    SvaraRadera
  4. Underbart spritsat! Hur får du det så snyggt?

    SvaraRadera
  5. Amy.. tack! Sockerrus har en bra spritsbeskrivning. Jag har likadana spritsar själv och jag har använt mig av den som heter "rosen tyll"

    Kika in här http://sockerrus.se/2012/02/22/tyllar-och-spritsning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska spana in länken! Tycker ändå du är så duktig!

      Radera