söndag 11 mars 2012

Finsk Persiko Paj



Det är verkligen år och dagar sedan jag gjorde denna sist... måste vara över 12 år sedan. I dag kom ett anfall :P

Vi hade lite matgäster här i eftermiddag och då bjöd jag på denna till kaffet efteråt. En bit paj med lite grädde på.. mums.

FINSK PERSIKO PAJ
Botten:
150 g rumstempererat smör eller margarin
1 dl socker
1 st ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
250 gram kvarg (kesella) 1 burk
1 dl vispgrädde
2 st ägg
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1-2 burkar persikor

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker. Rör sedan ner ett ägg.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör samman med smörblandningen. Tryck ut degen i en rund pajform. Lägg persikorna på pajdegen (jag tog två burkar och lät sockerlagen rinna av i ett durkslag)
Rör ihop ingredienserna till fyllningen och häll det över persikorna. Grädda mitt i ugnen i ca. 30-40 min.
Låt kakan svalna så den sätter sig ordentligt.  Servera vispad grädde till eller vanilj glass. Super smarrigt!

2 kommentarer:

  1. Haha, ja, den där är ju en klassiker! En riktig påskpaj som vi ofta hade till påsken när jag var barn (kanske inte helt samma recept men samma idé i alla fall. :)

    SvaraRadera
  2. Nå Tove det är samma här.. och jag har flera olika recept sen barnsben :)
    Däremot höll jag på att bränna pajen när det helt plötsligt ringde på dörren. Kanterna ser dock mer brända ut än vad den var men någon minut mindre i ugnen hade det nog kunnat bli *s*

    SvaraRadera