onsdag 28 mars 2012

Mini Mint Brownies


Igår fick jag hem den stora rektangulära formen med löstagbar kant ifrån Lidl. Lisa var så snäll så hon hämtade en till mig med så slapp jag köra 7 mil fram å tillbaka bara för den :) Hon e snäll den där Lisa :)

Blev sugen på att baka brownies så det fick så bli också.. Receptet verkade inte gå att dubblas, även om smeten knappt täckte halva formen så svällde alltihopa upp nästan över kanten och SMACK ner som en pannkaka igen i formen. Så det blev tunna brownies men gudars så goda, lite härligt sega som jag själv är så förtjust i :) Så trots det blev dom smarriga som attan och kanterna tuggar man ju gärna på eftersom segheten är mest där :)
Receptet hittar ni längst ner på sidan om ni vill testa



Minnesbänken fick vara med idag! Och den underbara solen som nu steg upp när jag tog korten, nu är den uppe och strålar så varmt :) Härliga vår!




MINT BROWNIES (receptet är dubblat)
200 g smör
200 g choklad (En Marabou mjölkchoklad & En Marabou Mint)
4 ägg
4 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Några droppar pepparmint

Gör så här: Smält smöret tillsammans med chokladen i en kastrull på svag värme. Låt det svalna något.
Tillsätt ägg, socker, vetemjöl och bakpulver och rör smeten jämn och slät.
Klä en valfri form (för halva receptet 20X30cm form) med bakplåtspapper och bred ut smeten.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca. 25min (med större form krävs fler minuter)
Servera en klick vispgrädde eller en boll vaniljglass

Nästa gång får det bli ett ägg mindre och lite mindre bakpulver så är nog dessa perfekta :)

Grundreceptet kommer från tasteline, men med viss ändring utav mig!

5 kommentarer:

  1. De ser supergoda ut! Sega brownies är det inget fel på. :) Men det stämmer att det säkert är fiffigt att minska på bakpulvret, brownies klarar sig ofta t.o.m. utan bakpulver, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder och de ser så smarriga ut!

    SvaraRadera
  3. Tove.. kan väl säga att kanterna jag skar bort har försvunnit i någons mage under dagen och de ligger inte i min mage *s*
    Jo jag skulle nog ha bara satt i 1 tsk bakpulver. Men bättre lycka nästa gång :)

    Esters hörna... tusen tack... jo jag är ju svag för sånt där segt halv kladdigt :) och mint älskar jag så det var super duper gott :)

    SvaraRadera
  4. De där skulle man ju vilja smaka ;)

    SvaraRadera
  5. Carina.. bara att masa sig hit innan de tar slut. Satte burken i frysen men e nog snart bara halva kvar ;)

    SvaraRadera