måndag 20 februari 2012

Cuppisar till kollegerna på jobbet :)



Jobbade i natt, och ibland kan det vara lite smått lugnt på efter timmarna och då kan man  hålla sig vaken med lite bakning :) Jag tog med mig lite ingredienser och min cupcakemaker. Kan berätta att från att ha börjat och fram tills jag började med dekorationerna så hade en halvtimme gått. Det snackar vi snabb bakning :)
Så en timme med att plocka fram, baka och städa undan så vips.. hade nästan en timme flytit förbi.




Helt vanliga chokladmuffins (recept finns nertill) sen en bit Marabou salmiak (den nya chokladen) i varje muffins, tryckte ner en bit i smeten. Sen dekorerade jag med smält vitchoklad och strössel. Viol och salmiak strösslet är så otroligt gott.

Strösslet som har en guldaktig ton är samma som jag skrivit om innan, smakar choklad, ser lyxigt och vackert ut när man dekorerar med den. Och man kan köpa de ifrån  Strössel & Annat



Chokladmuffins
50g smält margarin
2½ dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2ägg
1½ dl strösocker
½dl mjölk (eller vatten)
1msk vaniljsocker
2msk kakao


Gör så här:
Börja med att vispa ägg och socker poröst och fluffigt i en skål.
Blanda de övriga torra ingredienserna i en annan skål.
Rör sedan ner de torra ingredienserna försiktigt i ägg/socker bladningen.
Rör sedan ner det smälta smöret.
Sen slår vi till på ett tredje rörande, rör ner mjölken också.
Fyll i muffins formar och ställ i en muffinsplåt i ugnen på 225grader.
Grädda i cirka 10min, känn efter med en provnål :)

Eller grädda dem i ca 10min i din muffinmaker!

1 kommentar: