måndag 20 februari 2012

Cupcakes Semlor



Jahapp! Då var det semle tider igen då, och i år har jag inte haft lust någonstans alls att ställa mig och baka bullar. Men så har jag sett andra bloggare som gjort sådana här. Cupcakes semlor. Och det lockade mig i år :)
Jag tog mitt chokladmuffins recept men uteslöt kakao och tillsatte kardemumma istället. Receptet hittar ni nedanför.
Jag gräddade dessa ca 10min och då fick dom en bra rundad "bulle" som man lätt kunde skära ut som lock. Sen var det ett litet hål i mitten där man kunde fylla på med en tsk med mandelmassa. Botten var även lite kladdig och det gjorde denna härliga bakelse ännu godare. Ingen torr muffins här inte ;)
Efter en tsk mandelmassa spritsade jag på med grädde (ihop vispad med vanilijsocker), locket på och sedan florsocker på som sig bör.
Dessa var kanongoda och jag tar nog hellre en sådan här än en riktig Semla :)



Chokladmuffins

50g smält margarin
2½ dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2ägg
1½ dl strösocker
½dl mjölk (eller vatten)
1msk vaniljsocker
1msk malen kardemumma

Gör så här:
Börja med att vispa ägg och socker poröst och fluffigt i en skål.
Blanda de övriga torra ingredienserna i en annan skål.
Rör sedan ner de torra ingredienserna försiktigt i ägg/socker bladningen.
Rör sedan ner det smälta smöret.
Sen slår vi till på ett tredje rörande, rör ner mjölken också.
Fyll i muffins formar och ställ i en muffinsplåt i ugnen på 225grader.
Grädda i cirka 10min, känn efter med en provnål :)



Eller grädda dem i ca 10min i din muffinmaker!

2 kommentarer: