tisdag 8 juni 2010

Syrén saft

När jag ändå är igång och testar syrén blommor så satte jag saft ikväll... ska även göra lite marmelad av saften när den är klar. Detta var ett super enkelt recept som jag hittade på matklubben.se

Här kommer receptet så att ni också kan testa om ni vill :)

Syrén saft
40 st klasar blå bonnsyrén
2 liter vatten
2 kg socker
2 stycken citron
50 gram citronsyra

Lägg först syrén blommorna på vitt papper, för att få bort små kryp. Lägg sedan ner i en ren hink eller annat kärl. (ta bort dom grova grenarna och bara spar dom små klasarna)
Koka upp vattnet och sockret och häll det över blommorna.

Borsta citronerna väl och skala av skalet med tex en potatis skalare. Dela frukten och pressa ur saften. Blanda ner citronskalet, citron saften och citron syran i syrénhinken.

Täck över och låt den stå svalt i 4 dygn. Rör om två ggr varje dag.

Fyll på rena kalla flaskor. Förvara svalt. Går utmärkt att frysa.

7 kommentarer:

  1. Det där måste jag prova. =)

    SvaraRadera
  2. Johanna... ja visst är det spännande ;)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för kommentaren! Jag gjorde marmeladen av ett avkok på blå blommor men den blev inte så bra. Smakade nästan inget och fick ingen färg. Bättre att göra den på saften som du tänkt

    sötasaker tipsar om syrenglas och på alltomträdgård finns ett recept på syrensorbet!

    SvaraRadera
  4. Låter spännande och gott! Måste jag få smaka sen...

    SvaraRadera
  5. Samma har jag gjort med rosenblad. Spännande smak!

    SvaraRadera
  6. måste det vara blå syren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, det går ju bra med vilken syren som helst ;)

      Radera