onsdag 2 december 2009

Ved ugns bakat bröd.......


Här är en gammal bild när vi bakade för ett år sedan ungefär.
I dag blev det 10 brödkakor.. Fina runda och MYCKET goda. Slängde i lite olika brödkryddor plus ingefära och kanel. Blev riktigt underbart gott :)
Degen påbörjades i går vid halv sex på kvällen. Sen tillsätts ingredienser lite pö om pö medan degen vilar 6 och även 7 timmar emellan. Klockan 9 i morse knådades vetemjölet in och sen vilade det nästan två timmar till. Så vid kl 14.00 idag var bröden klara :) Lång procedur men UNDERBART gott :)
I morgon blir det inget bak*tror jag* I morgon är det fullt upp med annat :)

3 kommentarer:

  1. Hej du! Vilken söt blogg. Älskar att baka men är inte mycket för sötsaker så det blir inte av så ofta. Däremot är jag ju en brödgalning, älskar det mesta i brödväg. Men hur gott ser inte det där ut då?

    *smasken*

    Kram Eldra a.k.a Donna

    SvaraRadera
  2. Hej Donna... Vad kul att du kikade in hos mig då ;)
    Jag älskar juh bakverk jag...... att göra dom.. äta är jag väl inte så glad i, ännu mindre nu ;)

    Och du........ dom är suuuuper goda dessa ;)
    Dessutom när man hållit på med dom i ett dygn nästan ;)

    Kika gärna in hit igen gumman :)

    SvaraRadera
  3. Jag kan just tänka mig det. Jag har ju gett mig på surdegsbröd några gånger och det är ju också tidskrävande men ack så gott! Jag återkommer, jag gillar ju också att baka men är inte heller så förtjust i att äta sött så detta kombinerar jag med extra jobb på café där jag kan ge utlopp för min bakkreativitet!

    Kram

    SvaraRadera