söndag 6 december 2009

Rocky road fudge


Hittade receptet här. (När ni ändå är där inne, kolla in hela hennes ljuvliga blogg, fina bilder och otroligt goda recept:) En av mina favorit bloggar "Min goda sida")
Var bara tvungen att testa, såg juh så himla gott ut. Men ville ha dom lite julig i smaken så jag bytte ut vanlig mjölkchoklad till Marabous Vinter, och hur lyckat var inte det :) Kanon gott. Till och med jag tyckte att den lilla biten jag smakade va jätte mumsig :) Blir nog sådana här till kvällskaffet på julafton kan jag tro :)
Någon som vill testa?
Här kommer receptet på det jag gjorde :)
Rocky Road Fudge
200 g mörk choklad
200 g Marabou Vinter
25 g smör
1 burk kondenserad mjölk (397g)
2 tsk vaniljsocker
2 dl mini marshmallows
2,5 dl salta jordnötter
Klä en mindre form, ca 20x25 cm med aluminiumfolie.
Bryt chokladen i bitar, smält chokladen, smör och kondenserad mjölk. Rör då och då tills allt smält samman till en slät smet. Låt svalna något och rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter.
Rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen.
Bred ut smeten i formen och kyl i minst 4 timmar. Skär i rutor och förvara i kyl.

2 kommentarer:

  1. jummie! Sånt där typiskt "amerikanskt" godis!
    Mina kompisar gjorde "rein deer food" och blandade nonstopp, minimarshmallows, jordnötter och cornflakes med smält choklad (och kanske annat med som jag inte vet). Klickade ut på smörpapper och lät stelna.
    Det var "hemgjort" godis för dem.
    Gott!
    /gunilla
    Men de var impade av svensk kola och knäck... :)

    SvaraRadera
  2. Gunilla

    Låter juh sannerligen väldigt likt som detta :) Många versioner finns det åxå på godiset så det kan juh vara något likande ;)
    Men farligt gott är det... huaaa då *sw*

    SvaraRadera