torsdag 10 december 2009

Lakritsknäck


Kvällen har rullat på med en massa godistillverkning. Detta var nog den godaste knäcken jag någonsin har ätit. Kommer garanterat att göra detta fler gånger. Dock stod det 10st Turkis peppar godisar i receptet men när jag gjorde sats nr 3 satte jag i ca 30 och fick äntligen en perfekt lakrits smak. Dessutom blev det sista och godaste satsen laktosfri:)
Här kommer recepetet för dom som är sugen ;) Mitt recept alltså ;)
****************************************************
Lakritsknäck
ca. 30 st turkisk peppar
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör
Gör så här:
Krossa karamellen fint i en mortel.
Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad vid kastrull.
Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122grader, rör om då och då.
Koktid ca 15-20min.
Tillsätt karamellkross och smör, låt smälta. Häll upp i knäckformar.
Lycka till! ;)

2 kommentarer: