tisdag 26 oktober 2010

Fyllda chokladhjärtan för kaffeälskare :)

Nu är insamlingarna till bröst cancer fonden i full gång.. har sett att dom flesta bloggare skänker sin tanke (även pengar naturligtvis) genom sina bakverk... inte kan jag vara sämre :P
Men inga rosa band som pryder mina även om jag var nära att göra dom. En rosa blomma fick istället följa med med lite hjärtformade blad :)

Denna kaka hittade jag i "allt om mat" tidningen som jag igår fick med mig hem ifrån min vän Carina :)
Fick lust att baka dom så idag testade jag. Detta är verkligen kakor för choklad och kaffe älskare :)
Barn brukar inte gilla kaffe men dessa gick verkligen hem hos dom :)
Lätt och snabb att göra är dom också :)

Sugen på att testa?.... här kommer receptet...


Fyllda chokladhjärtan
250 g smör
2 dl florsocker
5½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 äggula

Fyllning:
1 tsk snabbkaffe pulver
150 g smör
1½ dl florsocker
1 msk kakao
1 msk kahlúa (kaffelikör)

Gör så här:

Rör smör och socker poröst. Tillsätt mjöl och kakao. Häll i äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg. Linda in degen i plastfolie och låt den vila i kylskåpet i ca. 1 timme.

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen på mjölad arbetsbänk till en ca ½ cm tjock platta. Ta ut små hjärtan ur degen med ett mått. Lägg hjärtana på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 8-10min. Låt kakorna kallna på galler.

Fyllning:
Stöt kaffepulvret i en mortel. Rör smör och florsocker poröst. Tillsätt kakao, likör och kaffepulver.
Lägg ihop kakhjärtana två och två med fyllning emellan. Förvara kakorna svalt.

9 kommentarer:

  1. Låter gott. Jag hatar att dricka kaffe, men jag älskar kaffe i bakverk. :-) Så dessa passar mig nog perfekt!

    SvaraRadera
  2. De där kakorna låter onekligen som en succé, så imorrn (hinner tyvärr inte idag även om jag är grymt sugen NU!) blir det nog en test av dessa!

    Får modifiera lite med fyllningen eftersom jag inte har alla ingredienserna hemma, men det kan nog bli bra ändå!

    Tack för att du delar med dig av dina underverk!
    Ha en bra dag och på återseende!

    // Angelica

    SvaraRadera
  3. Mmm, kaffe och choklad är ju bara så gott tillsammans!

    SvaraRadera
  4. Angelica... Tack! Vad gullig du är...

    Kan varmt rekommendera dessa. Efter att dom stått i kylskåpet ett tag och sugt åt sig lite av fyllningen så var dom super duper goda och så otroligt snabb och lättbakade :)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina kakor! Blir sugen att testa fast jag inte gillar kaffe ;)

    SvaraRadera
  6. Mm...choklad och kaffe är ju gott tillsammans!!
    jag älskar alla kaka som smakar av kaffe kanske baka jag kaffe tårta imorgon hehe ;d

    SvaraRadera
  7. Kaffe och choklad! Kan knappast bli bättre! :D

    SvaraRadera
  8. Ida.. dom var så otroligt lätta att få snygga åxå ;)

    Sana ja visst är det :) kaffekaka låter riktigt intressant.. blir spännande ;)

    Tina.. nej precis... super perfekt kombo ;)

    SvaraRadera