torsdag 8 december 2011

Schweiziska choklad maränger


Dessa maränger är ju något helt annat än vanliga maränger som endast smakar socker..
Fick så många äggvitor över när jag gjorde biskvie fyllningen att jag bestämde mig att skämma bort lilla damen Chris... tog mörkchocklad kaka och en chokladkaka med cashewnötter och det blir riktigt attans smarrigt :)

SCHWEIZISKA CHOKLAD MARÄNGER
3 st äggvitor
2 dl socker
smält mörkchoklar (tips i texten till jättegod choklad)

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Smält mörkchoklad och låt stå medan du gör marängen.
Häll äggvitor och socker i en rostfri skål. Sätt den över en kastrull med sjudande vatten och vispa tills sockerkristallerna smält, och smeten har blivit vit och glansig..
Lyft bort skålen och  vispa tills det blir tjockt och du kan vända skålen upp och ner utan att något rinner ut. Ringla chokladen över, ta en slickepott och rör om en enda gång (inte mer)

Ta en stor sked och en hjälpsked.  Ta en sked med en stor klick smet, lägg på bakplåt med papper och fixa en liten topp.
In i ugnen i ca 40-45 min. Ta ut och låt svalna. Mums mums..

3 kommentarer:

  1. Hur många blir det ungefär? :)

    SvaraRadera
  2. Amy.. super smarriga blev dom med nötchoklad i ;)

    Funny.. kommer inte riktigt ihåg hur många det blev... ca 30-40 men då hade jag tripplat receptet ;) Sen beror det ju på hur stora man gör dom :)

    SvaraRadera