torsdag 2 december 2010

Glöggboll



I går när värken och rastlösen blev för stor testade jag att göra chokladbollar lite juligare, med glöggsmak :)
Pärlsockret färgade jag med pastafärg bara för att det skulle skimra lite som polkagris effekt :) för hade jag krossat polkagrisar hade nog mint smaken tagit överhand och dom hade nog inte smakat glögg alls utan bara mint. Så på detta vis gick det jättebra :)

GLÖGGBOLLAR

300 g smör
3 dl socker
9 dl havregryn
3 msk vaniljsocker
9-10 msk glögg (jag tog alkoholfri)
1  nypa finmalda nejlikor (helt efter tycke och smak)

Rör ihop alla ingredienserna, rulla till bollar och rulla i pärlsocker. Ställ i kylskåp. Dom blev helt klart bäst av att stå och dra i sig smaken av nejlikorna och glöggen över natten i kylskåp :)


Dessa härligt julkryddade chokladbollarna fick bli mitt bidrag till månadens sötsak

11 kommentarer:

  1. Spännande detta måste jag testa ,lät himla gott.

    SvaraRadera
  2. dom ÄR goda om man gillar glögg/nejlika smak ;)

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med alkohol fri ;) yum jag ska prova göra till mina barn! Mums...så gott de ser ut!!

    SvaraRadera
  4. Sana.. det tycker jag du ska göra. Mina barn blev som tokiga i dessa ;) till och med den ena sonens om inte gillar glögg ;)

    SvaraRadera
  5. Så gott det låter med glöggbollar! Dessutom är de ju härligt glada och färggranna! :-)

    SvaraRadera
  6. Det där lät riktigt smarrigt. En julvariant av chokladbollar. :-)

    SvaraRadera
  7. Kreativt med att färga strössel som polkagris men ändå inte. Himla smart brud du är :)

    SvaraRadera
  8. yasemin.... haha ja ibland har man sina ljusa stunder :P

    SvaraRadera
  9. Ser jättegott ut!
    Roligt med ett nytt recept, det ska jag prova =D

    SvaraRadera