lördag 23 april 2011

Påsk kaka


En av mina allra bästa vänner,  Riggan.. hon är så himla go... ibland hittar hon sådana otroligt härliga speciella kap på loppisar, och andra speciella röda korset försäljningar :) Och ibland hittar hon såna där speciella saker inom bakområdet som hon vet att jag brinner för :)

Sist kom hon hit med en keramik form, formad som en ankunge. Själv såg jag direkt en kyckling.. möjligen en ank kyckling (även om det kallas unge) påsken stod ju framför dörren och väntade :) Formen ska egentligen hänga på väggen, men hon visste nog som jag att den formen skulle in i ugnen :)

Så för någon dag sedan gjorde jag en citron socker kaka, och den blev sååååå söt :) Sen fick den gult citron strössel på och sedan lite lakrits strössel som öga :)
Har inte smakat den själv men den var tydligen riktigt god :)
Receptet tog jag ur boken "7 sorters kakor, upplaga 70 :)


TYSK CITRONKAKA
150 g margarin eller smör
3 ägg
2 dl socker
½ kryddmått salt
rivet skal av ½ citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Till indränkning:
2 dl florsocker
saft av 1 citron
2 msk vatten

Sätt ugnen på . 175 grader. Smörj och ev. bröa en (slät) hålform (gjorde dock inte jag :P )
ca. 1½ liter.
Smält matfettet och låt det svalna.  Vispa ägg, socker, salt och citronskal pösigt några minuter.
Rör ner matfettet och mjölet blandat med bakpulvret i äggsmeten.Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
Låt kakan svalna en liten stund. Sikta florsockret och blanda det med citronsaften och vattnet. Lägg kakan påett fat. Gör hål tex med en gaffel över hela kakan. Häll citronlösningen i hålen. Servera kakan kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar