fredag 20 augusti 2010

Misslyckad pensinärs kaka



Jahapp! Här skulle man vara så duktig och göra Britt-Ingers pensinärs kaka och vad händer... joo som vanligt så blir det bara en FLOPP... jag har ALDRIG lyckats med en sockerkaka i hela mitt liv.. och det är juh himla märkligt när jag alltid i princip lyckas med tårtbottnar... ja inte förstår jag mig på det..
Det jag förstår mig på var att denna ändå trots mitt misslyckande blev så J*****la god :)
Att jag tycker ni ska testa den... GUDOMLIG .. finner inga ord.. den är såååååååååååååå god!
Här kommer receptet!
Britt-Ingers pensionärs kaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3/4 kokande vatten
Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Smörj en rund form och bröa. Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i ägg/socker smeten. Häll i det kokta vattnet och rör om. Häll i formen och grädda tills kakan är torr på stickan.
Medan kakan är i ugnen rör ihop "fyllningen"
Smält 120 gram smör häll i 3/4 dl mjölk. Koka upp, ta av plattan och häll ner 2 tsk vaniljsocker och låt svalna lite.
När kakan är klar, skär den i två delar när den är varm. Dela ut smör och mjölk fyllningen på vardera halva och lägg tillbaka på varandra. Servera ljummen eller följande dag då den är ännu godare.
Mums!

9 kommentarer:

  1. Och jag lyckas aldrig med tårtbottnar, jag menar verkligen aldrig:) Fast det gör inget för jag föredrar sockerkaksbotten.
    Misslyckade kakor (vissa) är godare an lyckade speciellt om de har smör och socker i fyllningen.
    Misslyckade wienerbröd är väldigt gott:)

    SvaraRadera
  2. Huvudsaken är att den blev god :-)

    SvaraRadera
  3. vad hände!!
    ge inte up min vän ;=)
    kanske du måste baka med vatten under bakformen.

    SvaraRadera
  4. Man kan inte lyckas med allt. :-)
    Huvudsaken är ju egentligen att den blev god.

    SvaraRadera
  5. sån gjorde jag för 100 år sen, urgod !!!
    MEN, bytte enl receptet ut vaniljen mot citron på flaska,
    den där smaksättaren Cedro i kryddhyllan, ½ flaska o så lite citronzest oxo.....
    too daj får ;-P

    vanlig sockerkaka är inge svårt *fniss*
    får väl ge dig nått bra recept en vacker dag

    *kram* ! // suss på vikop

    SvaraRadera
  6. Pehrnilla.. men är det inte konstigt så säg.. för en tårtbotten är juh åxå en sorts sockerkaka.. mycket märkligt *s* Men visst är det gott :)

    fluffan.. haha visst är det så men den kunde ju vara fin att titta på åxå ;)

    Sana.. nejdå vännen.. inte ska jag ge upp :)

    Erika.. hm.. fast jag är juih så envis så jag vill juh alltid lyckats :P

    Suss... sååå roligt att se dig här inne hos mig..
    Men duuuu.... en vän till mig gör världens finaste och godaste sockerkakor och hon tycker det är busenkelt... och jag får dom ALDRIG till att bli något *s*

    Lät intressant det där med citronen... men vad är citronzest för något?

    Kram flickor!

    SvaraRadera
  7. Kanske måste jag hitta ett bra recept till dig hihi om jag kan ;=) men jag tror att jag har sockerkaka bottnen för tårta recept.

    SvaraRadera
  8. Kanske gör du inte som det står ?!
    Jag vet, jag är själv som du, älskar att experimentera, drar i en del o tar bort annat, men bakverk är ju rätt känsliga, jämfört med matlagning

    Prova o gör Exakt enl recept ;)

    zest = skal/rasp , alltså citronskalet.. zester eller zestjärn kallas de små järnen det blir strimlor utav...

    Här kommer ett recept som jag kallar 3-kaka:

    3 dl mjöl
    3 dl socker
    (ev 3 tsk vanlijsocker)
    3 ägg
    3 msk smält smör/margarin
    1½ tsk bakpulver (stod 3 tsk i grundreceptet, men blir såå gnissligt i tänderna)

    Blanda ihop detta snabbt i en bunke, med sked, vispa inte !


    Sen smaksätter du med Precis vad du vill !

    -Jag älskar citron, så skal från 1 är jättegott ihop med 1 tsk cedroolja och 1 tsk vaniljsocker, o ½ dl blåa vallmofrön i smeten oxo, mkt smarrigt ihop !
    -eller 2 dl hallon som läggs ner i formen ovanpå, precis innan gräddning, för annars sjunker de ner till botten o det blir en sörja *L*
    visserligen god sörja, men ej vacker att lägga/skära upp.
    Trial by error, som det heter *host*

    in i ugn som vanlig sockerkaka...
    kanske 15-17 min som muffins, i 180 grader mitt i ugnen

    Jag har laborerat med lite mer smör i till fest, oxo gott....

    Kram tjejen !! //Suss

    SvaraRadera
  9. ojj tack suss...

    fast jag har försökt vara jättenoga med receptet åxå men inte har det funkat för det :/ men skam den som ger sig :)

    SvaraRadera