torsdag 19 augusti 2010

Gunillas äppelkaka i långform

Tänk.. inget går upp mot en riktig härligt god äppelkaka i dessa skördetider :)

slängde ut lite efterlysning på facebook idag, ville ha lite favorit recept från alla håll och kanter... på något som är snabblagat :)

Först ut blev Gunillas äppelkaka i långform... kan bara säga.... GOTT!!!
Jag fick skynda mig lite och kuta ut i skymningen för att få en något vettig skärpa :)


tänk vad härligt det är med långpanne kakor... räcker till många :) Här tog vi varsin bit.. sen fick pojkarna gå över till grannen med resten ;)

Tack kära granne för det rosa pärlsockret ;)

Så här fint såg det ut när äpplena kom i smeten :)
Någon som vill testa?!!! Här kommer receptet.... ni bara MÅSTE göra den ;)
Gunillas äpplekaka
6 ägg
4½ dl socker
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
6 st äpplen
Smörj och bröa en långpanna. Skala och skär äpplena i tunna skivor. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda ner vetemjöl och bakpulver.
Skala och skär äpplena i tunna skivor. Häll smeten i långpannan och lägg ut skivorna jämt över smeten.
Hyvla på smör jämnt över äpplena. Strö på kanel och pärlsocker.
Grädda i 200 grader i 20min.

Servera med härligt god vaniljsås!
Tusen tack Gunilla för det otroligt mumsiga receptet ;)

5 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut, äppelkaka passar perfekt nu och så gott med massa vaniljsås till

    SvaraRadera
  2. Jag måste tipsa om några väldigt goda muffins som jag gjorde förra hösten när jag skördade mina äpplen, receptet kommer ifrån Leila och finns här: http://matochodla.blogspot.com/2009/09/appelsasong.html

    SvaraRadera
  3. fluffan... ohhh ja.. höst och äpplen hör ihop :)

    Martina.. åhh tack för det.. ska kolla in dom ;)

    SvaraRadera
  4. De ser riktig fint och goda ut!!
    får jag en bitar med massa vaniljsås ;d

    SvaraRadera