torsdag 7 november 2013

Chokladpaj


En chokladpaj blev jag sugen på, lite så där helt plötsligt. Googlade runt och hittade detta smarriga recept inne hos sugarcoated.
Jag dubblade dock fyllningen men kanske använde mig av 1,5 för att fylla upp skalet. Tar nog och gör som receptet visar nästa ggn och håller ner kanterna på pajskalet istället. Kommer dessutom att koka sirap och grädde en liten stund extra för att få fyllningen att bli mer fast.Den blev lite för rinnig.

Men ack så smarrigt! Helt klart värt att göras!!!

Jag gjorde dessutom egna saltade mandlar, och strödde på lite flingsalt :)

Receptet på de saltade mandlarna hittar ni HÄR



Pajskal
125  Smör, rumsvarmt
2 1⁄2 dl vetemjöl
1⁄2 dl farinsocker
1⁄2 dl kakao
1 krm salt
2 st äggulor rumsvarma
Mixa smör, vetemjöl, kakao, salt och farinsocker i en matberedare. Tillsätt sedan äggulorna och kör maskinen tills det formas en degklump. Vira in degen i plastfolie och låt vila i kylen minst 30 min. Smöra en form med löstagbar kant och "mjöla" den med kakao. Tryck ut degen i formen och grädda därefter i 200 grader 10-12 min
Låt svalna.
Fyllning
300 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad, lindts dark chocolate seasalt
1 tsk vaniljextrakt eller vaniljpulver
1,5 dl sirap
2 dl vispgrädde
Hacka chokladen och lägg i en bunke.
Koka upp övriga ingridienser i en kastrull, häll sedan grädd och sirapsblandningen över chokladen och rör till en jämn smet. Låt smeten svalna medans du penslar pajen. 
Pensling
75 gram mjölkchoklad
1 dl salta mandlar, grovt hackade
För att pajskalet skall få behålla sin krispighet och inte blötas upp av fyllningen kan man pensla det med choklad, efter att man har gräddat den och låtit den svalna.Då fungerar chokladen som en barriär mellan skalet och fyllningen. Här har jag penslat med 75 gram mjölkchoklad.
När du penslat pajen och  ställ kallt så att det stelnar och fyll sedan skalet med tryffelfyllningen. 
Pajen behöver stå i kylen ungefär 4-5 timmar  för att stelna, men ta gärna fram den en stund innan servering så kommer chokladsmaken till sin rätt. Strö lite havs salt över och servera tillsamman med lätvispad grädde.
Orginal receptet på pajen tror jag att jag har hittat på arla som jag sedan har ändrat lite för att passa mina söt salt smaklökar bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar