lördag 26 oktober 2013

Poppes födelsedags tårta i blått



Igår fyllde en av sjöbusarna år, dvs Robins kompis Poppe från Timrå. Långt hemifrån bestämde Robin och jag rätt tidigt att vi skulle fira honom med ett redigt kalas hos oss. 4 sjöbusar, våra ungdomar med respektive och jocke och jag samlades här hemma igår för ett redigt kalas. Så mellan både dagjobb och nattjobb för min del hjälptes vi åt med Tacos som middag och sen firade vi av honom med denna tårta som jag iofs velat göra länge. Finns mycket i huvudet jag vill testa och då och då händer det :) Ungdomarna kalasade sedan vidare medan jag åkte på nattjobb.

Tårtan då... det blev sju stycken bottnar i olika blåa nyanser, vitchokladfluff och kokosmousse fick hamna däremellan. Tanken var även limemousse men eftersom äldsta sonen i huset inte gillar det fick jag ta något annat. Det föll på bananmousse från Strössel & Annat som jag då ännu inte hade testat. Den fick täcka tårtan. Banan moussen var väl inte riktigt så god som jag hade tänkt mig och passade väl inte direkt så bra ihop med det andra. Kan tänka mig att den istället kan passa bra till nåt annat. Sen tänkte jag ju inte på de arma fd. sjösjuka sjöbusarna som levde på bananer i staterna i januari... hm... attans :P som tur var den ju täckt med bananmoussen och de kunde ju lämna den delen åt skräpkorgen :P

Massa blågröna strössel på som fick smälta uppe på tårtan tills följande dag, effektfulla ränder... även om jag måste erkänna att det råkade sig, tanken var väl inte det från början men nog blev det häftigt :P

Fantasi blomman slängde jag hastigt ihop kvällen innan.... 



Måste faktiskt göra om detta med nyanser, fast då får det bli i en annan färg :)




Bilden nedan visar hur den såg ut när bottnarna kom på plats.... jätte roligt tårta att göra :)

Bottnarna har jag använt pastafärger till, som också finns att införskaffa på Strössel & Annat klickar ni på dessa länkar kommer ni raka vägen in dit :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar