onsdag 9 oktober 2013

Lyxig kladdkaka i långpanna


Kräftskivan förra helgen med barnen, partners och kompisar gick äntligen av stapel och till efterrätt fick det bli en lyxigare variant av kladdkaka, i långpanna. Vi var ju rätt många som skulle mumsa i oss den så detta receptet verkade kanon.
Googlade runt lite och hittade detta receptet inne hos Husmor Emma
Och jag måste säga... detta var nog en av de godaste kladdkakorna jag bakat och ätit :) Så detta receptet tackar jag för :)

Receptet kopieras rakt av och det hittar ni längst ner på sidan under långpannan :)



Kladdkaka i långpanna (ca 24 bitar)
8 ägg
9-10 dl socker
6 dl mjöl
1 tsk salt
2,5-3 dl kakao
400 gram smält smör

300 gram choklad
1 dl grädde

Vispa ihop ägg och socker och sedan i med resten av de torra ingredienserna varvat med smöret. Grädda sedan på 175 grader i 20 minuter eller till att du tycker den är lagom. Smält chokladen med grädden och bred över kakan. Ställ kallt så det stelnar till. Servera med nyvispad grädde.

4 kommentarer:

  1. hej hur stor är långpannan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vet faktiskt inte hur stor den är men det är nog till en helt vanligt stor ugn :)

      Radera
  2. behöver man just 8 ägg eller går det bra med 6

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju jag inte testat den med 6 ägg men kan tänka mig att det säkert går eftersom man har så många, i värsta fall blir den väl lite plattare bara ;)

      Radera