onsdag 11 september 2013

Williams Cheesecake


William och jag har varit sjuka i värsta förkylningen de sista dagarna. Idag är vi mycket piggare, så pass pigg att han blev sugen på att baka cheesecake och jag har suttit och förberett en massa sockerblommor :) Igår var vi inte pigga alls här för fem öre. Så skönt att förkylningen nu håller på att släppa greppet om oss :) Inga färska bär hade vi men vad gör väl det. Jag dök ner i frysen och hittade lite jordgubbar och hallon. Smarrigt blev det :)




KLASSISK CHEESECAKE
20 st digestivekex
150 g smält smör

Fyllning:
500 g Kvarg
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 st äggulor

Servering
Jordgubbar och hallon

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen i en matberedare. Smält smöret och blanda det med digestivesmulorna. Tryck ut massan i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 7min. Mixa eller vispa samman kvarg, socker, vaniljsocker och äggulor till en jämn smet. Bred ut massan i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min. Låt kallna och servera med jordgubbar.

Vill man ha tjockare fyllning än så här, dubblar man receptet på fyllningen ;)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar