söndag 8 april 2012

Nybakta frallor så här på påskdagen


Ja så då har påskdagen anlänt, händer inte så mycket här i vårt hus eftersom gubben har sin långa natt helg och jag jobbade även natten tills i går. I går var det bara jag och sonen Robin i huset som satt och mös i soffan med godis, chips, läsk och massa film, bland annat två av polisskolan :)
Är sällan man får lite egen tid med var och en av barnen och det var riktigt ovant med så tyst och lugnt hus som igår kväll. Men vi hade det onekligen riktigt riktigt trevligt han å jag :)

I dag sov jag lite längre, otroligt nog. Sen upp för att baka dessa underbart goda och lätta frallorna. Huxflux sen är dom klara. Satt och googlade i fredags på vad jag skulle göra för något som gick snabbt och enkelt och ramlade då in på bloggen Min goda sida , Camilla heter tjejen som driver bloggen och henne brukar jag kika in hos titt som tätt.
Dessa frallor är de som hennes mamma brukar baka, sånt gillar man ju.... sådana recept som går från mor till mor osv :)

Vill ni kika in hos Camilla behöver ni bara klicka på länken ovanför där hennes bloggnamn står, då kommer ni raka vägen in till recept sidan på hennes blogg. Jag lägger även upp receptet här. Själv hade jag bara 50 g jäst men det gick fint det också :) Fick dock ta ner lite värm i min ugn för annars hade de nog blivit svarta och kletiga inuti. Det är vad jag iafl behövde ändra.. pga för lite jäst och för het ugn :)




SNABBA FRALLOR

20 st

75 g jäst (1,5 pkt)
50 g smör
5 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk socker
12 dl vetemjöl special

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vattnet och värm tills det är 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp. Häll i socker och salt. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. Knåda degen för hand i 5 minuter.
Dela degen i 20 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter.
Grädda frallorna i mitten av ugnen i 250 grader, ca 7 minuter.


Så här runda och fina blev mina, dock några mindre än 20 st :) 16st för att vara exakt :)

2 kommentarer:

  1. Skratt... satt just å googlade på snabba frallor... kom fram till samma sökresultat som du tydligen... vilket jag fick reda på när jag kom på att du pratat om frallor som gick snabbt att göra... jisses vad internet är bra må jag säga... ska nog prova imorgon... en snabb tur till affären först dock... måste ha mer jäst... ska göra glutenfria varianter också juuuuuuu :)

    SvaraRadera