söndag 8 februari 2015

Saffransbullar






Oj, det är verkligen evigheter sedan jag uppdaterade här inne, visst har jag bakat någon enstaka gång men har inte riktigt orkat eller haft tid att lägga upp det här inne. 
Den 17:e februari är det 1 år sedan jag blev lämnad ensam kvar, jag har varit lite vilsen sedan dess och det har varit rätt så mycket annat att göra som tagit all energi. Sorgen har dock förlamat rätt bra och skapandet försvann samma dag som han försvann. Han var en stor del i mitt skapande, även om han nog inte visste det själv, inte ens jag visste det förräns efteråt. Han var den som tyckte och tänkte och gav mig feedback på det jag gjorde, som gjorde mig en arbetsbänk, torkställning och kom på goda idér. Så i och med att han försvann, försvann även lusten till att skapa. Så skapandet ligger nere, jag har försökt mig på blommor men blev ledsen, frustrerad och förbannad och tog sönder allt jag gjorde. Jag insåg att det får vänta tills lusten för det dyker upp igen. Tills dess renoverar jag sovrum istället. Har för första gången i mitt liv faktiskt tapetserat själv :)

Jag har bakat någon enstaka gång, gjorde även lite julgodis. Frågan är om jag finner alla recept som jag använde mig utav. Ska försöka slänga upp så mycket jag har och hittar så kanske jag kommer ikapp lite och kan få upp bakglädjen igen :)

Kika neråt så finner ni detta underbara recept!






Jag är ingen stor fan av vanliga lussekatter, en och annan halkar väl ner men tycker de är lite torra i min smak. Så ja gjorde dessa istället och hugaligen vad goda de blev,  saftiga och så jädra goda. Får  nog bli en ny tradition till julen.


SAFFRANSBULLAR
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 påse saffran
½ tsk salt
1-1½ dl socker
1½ tsk kardemummakärnor eller
2 tsk malen kardemumma
ca 1.3 liter vetemjöl

Fyllning: (jag gör alltid jätte mycket fyllning, detta är smaksak)

100 g smör
3 msk vaniljsocker
1 pkt saffran

Gör så här:

Smält matfettet i en kastrull. Häll i mjölken. Ta en liten sockerbit och mortla ihop med saffran och häll det i smörmjölken. Värm allt tillsammans tills det är ljummet 37 grader.

Lös upp jästen i degbunken i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet och sedan salt, socker, nystött eller malen kardemumma och drygt 2/3 delar av mjölet.

Arbeta degen så att den blir blank och smidig. Tillsätt ytterligare mjöl men spara 1-.2 dl till utbakningen. Degen är färdig arbetad när den släpper degbunkens kanter och är smidig.
Strö lite mjöl över ytan så att den inte torkar. Täck med bakduk. Ställ degen dragfritt. Jäs den till dubbel storlek.

Blanda ihop det mjuka smöret tillsammans med vaniljsockret och saffran.

Arbeta degen några minuter i bunken, stjälp upp den på mjölat bakbord. Knåda i resten av mjölet. Degen är färdig knådad när den släpper bakbordet och händerna. Skär man ett snitt i degen, ska den ha jämn porighet. Är den storblåsig, har man knådat för lite. Baka ut degen till rektangulär platta.
  
Bred ut ett lager saffransmör över degen och vik ihop degen mot dig. Alltså ta den bortre sidan, vik den mot dig så att degen fortfarande är rektangulär men dubbel. Skär sedan ca. 2-2,½ cm breda bitar (långa) gör ett lätt snitt i mitten så att det översta lagret tar hål men inte så mycket genom. Du ska heller inte skära snittet ända ut till kanterna utan endast i mitten. Sen snurrar du bitarna och slår ihop dem som en knut.
Finns filmer hur man gör denna proceduren om man söker på youtube på tex snurror etc.

Lägg bullarna på bakplåt och låt dem jäsa ca 30min. På med vispad ägg och rejält med strösocker på och in i ugnen  tills de är gyllen bruna, tar ca 8-10min :)
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar