tisdag 3 december 2013

Saffrans tryffel med päron och konjak alá Sockerrus :)


Nu e det jul igen :) Förra året skulle jag testa dessa, vilket heller inte blev av. Men så satt jag och googlade runt häromkvällen och dök ju rakt in på sockerrus blogg... igen...
Och kom på att det var ju dessa jag skulle testa... mycket riktigt... tjopp så var jag igång igår kväll :)

Måste säga en sak.......... DESSA MÅSTE NI BARA GÖRA!!!!! :) Jag hade ingen av spritsorterna hemma så jag körde enbart essencer :) (receptet är kopierat från sockerrus)

SAFFRANS TRYFFEL MED PÄRON OCH KONJAK
  • 200 g vit choklad
  • 3/4 dl vispgrädde
  • ½ kuvert saffran
  • 1 msk honung
  • 25 g smör
  • 1 tsk cognac
  • 10-20 droppar päronarom (använder du päroncognac kan du skippa aromen)
  • florsocker

Gör så här
  1. Hacka chokladen fint och lägg i en bunke.
  2. Koka upp grädde, saffran, honung och smör.
  3. Häll gräddblandningen över chokladen och låt stå någon minut. Tillsätt cognac och päronraom, och vispa till en slät smet. Låt krämen stelna i kylen.
  4. Doppa en klick av tryffeln i florsocker så att den inte fastnar i händerna och rulla den till en slät kula.
  5. Rulla kulorna i florsocker och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper på. Ställ in tryfflarna i kylskåpet.
Vet inte om det var pga att jag inte hade honung hemma och bytte ut till lite sirap som det blev ett skikt på efter att det varit i kylen. Så idag värmde jag upp den igen och rörde om allt eftersom den svalnade och sedan in i kylen med några omrörningar, då blev den perfekt :) Kan ju som sagt vara att det var sirapen som gjorde det. Nu har jag hem honung iafl så det blir nog en sats till om ett par dagar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar