lördag 11 juni 2011

Choklad cupcake med gömma


Per, en gammal vän fyllde 65år igår. Tanken var att jag skulle ha gjort en liten smörgåstårta, men jag kom liksom aldrig dit, sen en liten tårta, nej det kände jag inte heller för.
Så det fick bli några cuppisar istället :)
Sen skulle vi ta en utflykt till norra öland och träffa en annan fd.jobb kollega som vi inte träffat på länge :) Blev en mysig utfärd och ett trevligt besök på Sonjas Camping.



Jag gjorde två plåtar med muffins och sen blev det över en del smet, så då kom jag ju på dessa fina formar som jag en gång för längesen fick ifrån Kalasform, och som jag ännu inte använt. MEN kan säga att dom var riktigt otroligt bra att använda som kakform :) Vackra också att titta på.
Mumin formarna kommer också därifrån, stabila och perfekt att använda till muffins :)


Var på Maxi en dag och upptäckte marshmallows med fruktsmak. Var tvungen att testa och vilka vackra färger det blev :) Goda var dom också. Jordgubb, päron och banansmak. Päronsmaken var otroligt god :) Här nedanför ser ni påsen hur den ser ut :)
Stoppade även ner vitchoklad i varje muffins och även i den större formen :)


Så här gjorde jag med det sista, i med allt i den jättestabila och fina kalasformen och i med hela marshmallows :)



Visste väl att jag höll på att glömma bort något när jag postade inlägget... ett recept kanske jag skulle plita ner också :)

CHOKLAD CUPCAKE MED GÖMMA
4 st ägg
3 dl råsocker
8 dl mjöl
4 dl mjölk
200 g smör
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 dl Oboý

marshmallows
vitchoklad
 Marabou chokladkaka (Caribbian)

Gör så här: Smält smöret och låt svalna lite. Knäck äggen i en bunke och häll i råsockret, vispa runt lite med en vanlig visp. Häll ner alla ingredienserna och rör om till en slät smet.
Klipp ner valfritt med marshmallows och rör om.
Häll upp i muffins formar och stoppa ner en vitchokladbit i varje.
Grädda i 200 grader i ca 10-15 minuter. Låt svalna!

Smält en Marabou Caribbian chokladkaka och häll över varje muffins, och toppa med lite strössel :) GOTT!

3 kommentarer:

  1. Spännande när de dyker upp överraskningar ;) Ska kika om de finns sånna där mm's häromkring. Har aldrig sett såna förut. Brukar köpa dom små av samma märke...

    Är nya marabou'n god förresten? Har inte vågat testa den än, haha!

    SvaraRadera
  2. Åhhhhhhhhhh vad gott!!! Hu vad avundsjuk jag blir på dem som får smaka den!!! Måste testa det receptet :D

    SvaraRadera
  3. Milis.. jag har faktsikt inte sett dom själv heller utan ramlade över dom häromveckan på maxi :)

    Du.. jag säger bara.. älskar man kokos.. OCH marabous choklad. Då e man tokig i denna :)

    Caroline.. haha bara testa själv så kan du proppa i dig fler *hihi*

    SvaraRadera