måndag 25 januari 2010

Vit marängsmör

Det här receptet hittade jag inne hos baka baka liten kaka
Det blev snabbt mitt favorit recept när det gäller att spackla tårtor. Blir jättegott :) Enkelt är det också förrutom att det behöver vispas länge. Jag brukar frysa ner mitt och då är det bara att plocka fram några timmar innan man ska använda det och vispa upp det igen.

För er som är sugen på att testa. Här kommer receptet ;)


VIT MARÄNGSMÖR
4 äggvitor
3 dl socker
saft av 1 citron
350-400 g mjukt smör
Blanda äggvitorna, strösockret och citronsaften i en rostfri bunke. Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad tills den uppnått ca 65 grader. Marängen ska tjockna och socker kristallerna ska ha smält. Tar man ett smakprov så känner man om sockret har smält eller om kristallerna är kvar.
Tag av marängen från värmen och vispa med hög hastighet tills den svalnat. Detta tar ca 10min. Tillsätt smör i omgångar under långsam omrörning tills du har en fin kletig slät marängsmör.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra smör, låter jättegott och jag kan tänka mig att det är lättarbetat på tårtor.

    SvaraRadera
  2. Det ÄR jättegott :) Sen jag hittade receptet inne hos "baka kaka" och testade det så har jag liksom fastnat vid just detta :) Sen använder jag bara 300-350g smör så blir det inte fullt så mycket smörsmak. Jättegott! Verkligen värt att testas ;)

    SvaraRadera