måndag 25 januari 2010

Favorit biskvier

Detta är mitt favorit recept på biskvie botten, den blir så himmelskt seg och god och superlätt att göra. Sen fyllningen är från mina senaste biskvier. Detta receptet kommer jag att börja använda mig av när jag gör biskvier. Så grymt goda :)
Och eftersom flera har frågat efter mitt recept på bottnarna och för att jag själv ska hålla koll på mitt recept så plitar jag ner det här :)

FAVORITBISKVIER

300 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning:
2 dl socker
6 msk vatten
4 äggulor
250 g rumsvarmt margarin eller smör
3 msk mörk blockchoklad
ca 4 droppar pepparmints olja

Garnering: 200 g mörkchoklad (eller hälften ljus hälften mörk) och 2 msk kokosfett, eventuellt ljus choklad att ringla över biskvierna om man vill få lite lyxigare effekt :)

Ugnsvärme till bottnarna: 180 grader

Gör så här: Riv mandelmassan, blanda ihop äggvitan och mandelmassan till en smidig smet. Klicka ut den på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dem lite med mjölad hand så att dom blir runt en 5cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12min. Lossa kakorna försiktigt och låt dem kallna på galler.

Fyllningen: Koka vatten och socker till en simmig lag och låt den svalna.
Lägg gulorna i en skål och häll i sockerlagen. Vispa blandningen vitt och poröst.
Blanda ner matfettet klickvis och fortsätt vispa en stund.

Smält chokladen till garneringen. Ta 3msk av den och häll i smörkrämen och mintoljan. Blanda om och provsmaka.
Bred krämen på kakornas undersida med hjälp av en rundad kniv (lite toppig på mitten)
Ställ kakorna i kylen och låt stelna.

Värm upp chokladen om den hunnit stelna. Blanda ner kokosfettet. Rör om tills chokladen blir slät. Doppa krämsidan ner i chokladen. Låt kallna.
Vill du ha dem lyxigare?.. ringla över lite vit eller ljus choklad.

Vill du ha ljus fyllning, lämna bort chokladen :)

Lycka till!


Bild på lyxbiskvier kommer senare!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delade med dig av detta recept.
    Kram Catarina från fb=))

    SvaraRadera
  2. Catarina.. jamen självklart ;) Vill du ha ett recept så fixar jag.. det vet du ;)

    SvaraRadera