fredag 22 januari 2010

Mazariner

I dag blev det mazarin bakning, pappa och jag bakade 33st mazariner.. fast han hade det enklaste jobbet. Han satt nämligen och höll mig sällskap via datorn på skype. Mina föräldrar bor juh trots allt ca 90mil uppåt :/
Nåja.. några fick dessutom lite violströssel på sig, därav den lila i mitten :)
Här kommer receptet iafl

Mazariner
200 g smör
7 dl vetemjöl
1 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
Fyllning

400 g mandelmassa
200 g smör
5 st ägg
Glasyr

200 g florsocker
1 msk citron saft
0,25 dl vatten

1. Gör degen först. Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.
2. Blanda ihop alla ingredienserna till en deg, ju mindre man knådar degen destu mörare blir blir kakorna. Tryck ut degen lagom tjock i formarna.
3. Forsätt med fyllningen: Sätt ugnen på 150 grader. Ställ fram smör och ägg så att det blir rumsvarmt, annars är det lätt att fyllningen skär sig. Om det ändå händer kan man värma blandningen lite, gärna i micron och därefter fortsätta röra.
4. Rör samman smör och mandelmassa till en smidig deg, tillsätt äggen ett i taget och låt det bli en slät blandning.
5. Fyll formarna till tre fjärdedelar och grädda i ca 10min.
6. Låt svalna och ta ut kakorna ur formarna genom att knacka dem lätt mot bordet.
7. Glasyr: Blanda samman alla ingredienserna och värm på spisen till 40 grader.
Stryk sen över kakorna.

Jag gjorde kakorna i engångsformar så nr.6 hoppade jag över.
Dessutom läste jag inte receptet så himla noga heller så det där med att värma upp glasyren gjorde jag inte heller. Blir väl bra ändå :)

3 kommentarer:

  1. mums så gott måste provas=))

    kram å tack för alla goa recept å en inspirerande blogg.
    catarina

    SvaraRadera
  2. Ser jättegoda ut!!

    SvaraRadera
  3. Catarina A....... Tack det var roligt att jag kan inspirera någon annan till att baka :)
    Sprang runt på olika bloggar själv rätt länge innan jag startade upp min, saknade på väldigt många bloggar just recepten. Så försöker att sätta in så många recept jag kan och i mån av tid, annars får ni väl skrika efter dom lite ;)


    Carina.. hm.. dom är inte smakade än så jag vet faktiskt inte om dom blev goda ;) Den med violströsseln ser jäkligt smarrig ut iafl :)

    SvaraRadera